Thursday, April 24, 2014

Jom berkubang di kolam air panas, Jasin


Assalamualaikum,

Amboiiii ayat tak boleh belah punya. Kalau berkubang dalam kolam air panas huhu boleh jadi daging salai beb. hehehehe. Ok Ingat lagi tak N3 aku pasal musim bunga di Muar tempuh hari. Hah kalau nak tahu kiranya 1 hari tu penuh aktiviti sampai malam. hahahaha Kebetulankan dapat balik kampung. Gunakanlah dengan sepenuhnya masa yang ada bersama sanak saudara. Cewah nasihat baik punya. hehehehe. Yalah pada aku acara bersama adik beradik lah masa yang sangat kami suka dan hargai. Bukannya selalu dapat berkumpul adik beradik. Tul kan.

 Ok tak nak celoteh panjang, aku nak cerita pasal Air panas Jasin yang berada di pekan Bemban, Melaka. Ada sesiapa dah pernah masuk dalam kolam air panas? Angkat tangan. opsss tak nampaklah tangan hangpa semua. Kalau dah pernah tentu dapat rasai perbezaannya. Best tak? Sesekali dapat berendam kaki dan badan dalam kolam air panas ni.... emmmm camne nak cakap ek... tak reti nak ceritakan macamana tapi memang wa cakap best tau. hahahaha. Mula-mula tu memang le tak tahan panas  tapi dia ada peringkat-peringkat kepanasan air. Macam aku yang banyak angin ni emm memang bagus untuk kesihatan diri.
Kolam kat sini ada beberapa jenis tahap kepanasannya. Lagi ke dalam hah nun di hujung tu lagi panas beb. Kalau berendam tu bayang le ala-ala kat jepun gitu. Boleh dak? hahahaha perasan sungguh kat jepun. Celek2 mata laaaaa kat melaka rupanya.
Yang ini ala sipi-sipi je panas... buat yang tak penah tu boleh le mencuba mula-mula

Rendam 30 minit.... ikut kesesuaian masing-masing lah ya. Agak-agak nak lama hah rendam lelama.. Tapi memang berpeluh-peluh tu... bagus untuk buang toksik dalam badan melalui perpeluhan
   


  Tadi dah masuk dalam 38 sehingga 42 celciuskan. Hah lepas tu yang ni pula. Ala lupa nak ambil gambar kolamnya. Oleh kerana tempat sinsitif aka-aka seksa jiwa raga, takde le aku nak ambil pose baik punya tengah berendam hahahaha Tapi nasib baik masa ni tak ramai orang kalau tak jenuh berebut tempat nak berendam.... Mungkin sebab bukan cuti sekolah. Berebut dengan aso-aso dan orang lain beb. Tapi kali ni anak beranak Wak Dolah yang conquer kolam rendaman ala badak berendam hahahaha. Jadi takde le pose2 dalam kolam lah ye. Seksa nak tenguk. kekeke

Yang kat dalam ni ala.... tak panas pun. Kolam dia luas tau kalau pandai berenang leh berenang dalam ni

Jenis -jenis ikut kata Jepun.... hait emm maksud yu tu air kut hahahaha agak aku le. 


 Yang ni jenis kacang je... chewah berlagak. Ni mula-mula buat try test kepanasan je dahulu. Ni rendaman lama masih ok lagi ni.

      Hah ni Red Zone.... wah danger zone... panas tahap gaban nun di hujung tu. Kolam air tu disediakan gayung untuk jirus kepala. Kalau tak biasa emmm boleh cenoneng juga le. Apa lagi kalau ada darah tinggi ke apa ke penyakit tertentu. Kena kenalpasti dulu keadaan badan samada sesuai atau tidak nak mandi air panas ni. Kalau tak biasa memang pening kepala lah.

                                             Mak aiiiii sikit punya lama dohhhh

  Kawasan-kawasan yang terkenal dengan kolam air panas. Bawah dia ada kolam untuk berendam. Kita orang pakat ramai-ramai rendam kat sini. Aku apa lagi lah mula lah erk ark erk ark sampai satu masa huarkkkk angin sebongkang keluar ko. Fuyooooo banyak angin sungguh dalam badan. Apasal ek. Nak kata panas baran laa ni dah kurang sikit, dolu selalu tapi takde le angin memanjang. Yang aku tak paham tu orang lain yang berurut aku pulak yang kuar angin. Kalau tolong picitkan kawan pun macam tu juga erk ark erk ark sampai termuntah2 baru rasa lega. Kalau tak huh memang tak selesa. Aku suka je kalau nak picitkan kawan-kawan  tapi kawan yang tak selesa sebab tenguk aku yang terseksa.... hahahahaha  

    Kalau rendam kaki beberapa minit kaki jadi warna kemerahan, hah maksudnya kesihatan baik lah. Kalau tak, adalah penyakit-penyakit yang tersembunyi. Tapi kalau ada darah tinggi memang kena slow-slow. Ini pengalaman akak-akak aku yang tak pernah pergi berendam kaki dalam kolam air panas ni. Kena siapkan juga air mineral untuk membuang toksid2 dalam badan. Minit-minit yang pertama akak aku yang sulong, nampak alam sekeliling berpusing-pusing. Jadi kena rehat dulu. Ada satu aso ni sekejap rendam, sekejap keluar, sekejap rendam, sekejap keluar... entah berapa kali tah. Sebab masa kami sampai dia dah sampai awal. Lepas tu kami beramai-ramai masuk dalam kolam sampai air melimpah..... hahahahahahaha kenapa air melimpah huhuhuhu faham-faham sendiri lah ye. Sebelum ni kami pernah pergi ke Labis. Tapi sebab masa tu tak tahu pun kat Bemban ada kolam air panas ni. Dah lah jauh lepas tu bila balik selepas mandi si tukang driver boleh ngantuk tahap gaban tau. Hah bahaya tu. Jadi dapat pergi 2 kali je. Maksudnya selepas mandi tu kena rehat banyak. Tapi bagi aku lah bagus mandi air panas ni kalau boleh sebulan sekali. Sebab selepas mandi tu rasa badan sedap je. Sebab ia juga boleh melancarkan peredaran darah. Malahan pengeluaran toksid juga terdapat. Kena banyak minum air mineral semasa aktiviti berendam ni. Jadi apa kata sesekali kasi rendam itu kaki.... haiyak

 Ni memang panas tahap gaban. Yang kat sini tak boleh berendam kaki di suruh jirus kepala. Untuk apa tak tau pulak fadilatnya. Mungkin bagi peredaran darah dalam kepala kut.... tak biasa memang poning pusing 7 keliling. Jadi kena slow-slow tak leh laju-laju. erkkk ke aku salah bagi info. Sebab ada orang tu laju2 je jirus kepala dengan air dalam kolah ni. Sebab dia kata kalau lambat-lambat terasa kepanasannya. Kalau cepat-cepat tak terasa sangat.... lorrr ye ke cam tu. 

 Ni yang sebelah kolam yang suruh jirus je. Tenguk tu 65 darjah celsius ko... wah ni memang panas ni. Kita orang jenguk je tak berani nak cuba. Dulu ada sekali tapi sekejap je lepas tu pergi yang tempat kolam yang melimpah dek kerana anak dugong masuk berendam. kekekekekeke 

 Selepas siap semua hari pun dah petang. Sampai rumah sempat lah solat magrib yang dah penghujung. Tunggu solat isyak.... lepas tu eh eh dah terbongkang semua. hahahahaha penangan mandi air panas memang semua cepat nak tidur. Nyenyak sekali malam itu. Aduhaiiiii penangan air panas jasin. Kata akak aku yang kat melaka ada satu lagi tempat kat Gadek dekat Alor gajah. Sampai ke malam tempat tu di buka. Huhuhu jauh tu jadi takde lah nak ke sana. Jadilah yang kat Bemban tu je.

13 comments:

  1. OOOOOOOOOOOOOOOOO.......dah berkubang kat kg aku ye? awat tak singgah umah? boleh pekena air tea ke kopi panas ke....amboi3x.....sakan berkubang eaaa...aku pun dah berbulan gak tak ke situ..selalunya pergi waktu malam sbb org tk berapa ramai....malam sampai kol 12 tau.....

    ReplyDelete
  2. opss..nak buat pembetulan sikit..air panas tu mmg dah lama ada, cuma kolam je tapi lepas tu jadi tinggalan sejarah..sehinggalah pada tahun 2008 kot kalau tak silap [kalau silap jgn marah naa..] barulah dibina semula...waktu tu ada promosi kad keahlian, sekarang ni tak taulah ada lg tak kad keahlian tu....mula2 dulu mmg ramai le org, la ni dah kurang sikit....yg kat Gadek tu ada dua tmpt..satu mmg air panas Gadek, satu lg water world....bebudak suka le bab berkubang ni...

    ReplyDelete
  3. very intresting post..kat Mesia pun byk benda menarik..lain kali boleh melawat air panas jasin ni...hope kulit boleh jadi cantik dan gebu je...hehe.one more thing, Yu tu maksudnya air panas/hot spring ^_^

    ReplyDelete
  4. n3 yg sangat menarik ni ramai yg xtahu ada kolam air panas yg boleh merawat sakit n suhu panasnya berbeza pula...

    ReplyDelete
  5. dah lama kolam Air Panas Jasin ni ye..dah 120 tahun dibuka, baru sekarang saya tahu..huhuhu...

    semua ikut style Jepun..takyah gi onsen kt Jepun mcm ni..kat sini pun ada..menarik dan tertarik..

    ReplyDelete
  6. Bunda tak pernah pergi berendam kat hot spring Jasin ni atau mana2 kt tmpt lain...
    Cuma pernah beberapa kali berendam kaki hot spring kat Bt 18 IKBN Dusun Tua Hullu Langat....masa tu tempat tu taklah bsr dan dikomersilkn mcm tmpat lain...tak tau lah sekarang...dah lama bunda tak pergi..


    ReplyDelete
  7. Aini.... hahahaha pergi ramai-ramai 4 kereta konvoiii lagipun dah petang. Tak puas lagi berkubang dah nak malam. Lain kali lah ye... Hah yang gadek tu pun kita orang macam nak cuba je lain kali. Insha Allah

    ReplyDelete
  8. GM oh yu tu maksudnya air panas.... pandai ko speking sepeking jepun ye.

    Sis Paridah kena pergi selalu baru badan rasa ringan. Saya suka sebab dapat buang angin dalam badan... hahahaha

    Nohas, banyak je kolam air panas ni kat Malaysia. Cuma dijaga atau tidak je. Sepatutnya jadikan ia salah satu tarikan pelancong.

    ReplyDelete
  9. Bunda sesekali bagus juga melancarkan perjalanan darah.

    ReplyDelete
  10. macam best jer..saya nak bawa family thanks for info.
    salynahafis

    ReplyDelete
  11. Heheeheheh..boleh la santai2..

    ReplyDelete
  12. Salina...memang best ada juga kawasan untuk budak-budak.

    Siti... ya memang untuk bersantai le kehdahnya.

    ReplyDelete