Tuesday, July 9, 2013

Selamat berpuasa



Assalamualaikum semua,

Wah hari ini merupakan hari pertama umat Islam di Malaysia berpuasa. Dan hari ini 10 julai 2013 dah 3 bulan aruah mak meninggalkan kami. Entah mengapa aku tak dapat bayangkan bagaimana sambutan Hariraya pada tahun ini setelah Aruah mak tiada. Sedihnya. Hanya doa pada setiap hari aku sedekahkan buat kedua aruah mak dan bapa.  Al fatihah buat kedua orang tuaku.

Lama sungguh tidak mencoretkan sejak aruah mak meninggal aku dah rasa malas nak menulis di blog. Bukannya tiada peristiwa yang berlaku didalam kehidupan seperti PRU 13 yang telah diadakan pada bulan mei yang lalu. Dek kerana mengundi aku ke Segamat mengundi disana. Malahan dapat berjumpa dengan ramai kenalan yang dah beberapa tahun aku tak jumpa semenjak menjadi warga KL ni. Lepas tu pergi jenjalan cari pasal ke rumah Bunga di Jakarta malahan pi terjah Baim Wong di restorennya. Nantilah kalau aku ada idea nak berceloteh insyaAllah aku coretkan. Ada banyak entry tertunda yang sepatutnya aku buat untuk nostalgia aku sepanjang kehidupan ni.   

Mengimbau kenangan berpuasa masih aku ingat lagi tradisi mengantar makanan ke rumah Aruah nenek serta 2 rumah mak saudara dan pak saudara yang berhampiran dengan rumah kami. Seronoknya sebab bawa 1 juadah dapat 3 jenis juadah dari mereka. Rasanya tradisi tersebut sudah tandus sejak wujudnya Pasar ramadan di setiap tempat. Malahan ianya begitu meriah sekali dengan pelbagai juadah yang kadang jarang dijumpa boleh dirasai semasa bulan puasa.

Tahun ni aku berazam tak nak pergi pasar ramadan kat tempat aku ni sebab ianya dah bertambah mahal harganya. Ada tak ada pun selalunya time kerja aku tapau makanan di cafe pejabat sebab harganya masih ok lagi dan rasanya memang sedap lagilah daripada gerai yang aku tak biasa rasa. Jadi bila balik aku hanya sempat masak nasi ja itupun kalau tak sangkut di MRR2. Dan hari minggu kenalah rajin memasak lah ya. Jangan di turutkan nafsu yang bukan-bukan. hahahaha semuga tahun ini dapat menjimatkan duit hehehehe kita tenguklah ya sebulan ni camno.

Ala lupa kalau kat johor hari ini cuti menyambut awal ramadan tapi kat kl huh kena kojo. Tapi disebabkan boyfren aku masuk sepital terpaksalah aku el hari ni. Patah kaki wei sebab BlueSawwy masuk sepital. Mudah-mudahan hari ini dia dah boleh keluar.

Sebelum terlupa aku memohon maaf buat semua jika ada kesilapan yang telah aku perlakukan. Dan Selamat menyambut Bulan Ramadan yang mulia ini semuga amalan kita semakin bertambah di bulan mulia ini. Amin

  

2 comments: