Tuesday, December 10, 2019

KL - Padang Besar - Taiping - KL Hari ke 2

                                                Posing dulu sebelum shopping.


Alhamdulillah. Dapat tidur lena malam tu. Malahan Encik Firdaus ada datang menjengah melihat dan bertanya khabar samada ok ke tak ok.

Pagi tu bangun dan siap berkemas. Pagi ni pi shoppping dan check out pukul 2 petangnya. Sebab akan naik ETS pi Taiping pukul 3 lebih. Semalam aku tanya En nazrey Arked buka pukul berapa. Katanya pukul 10 ke 11 pagi. Tapi akak-akak aku dah tak sabar. Selesai sarapan dan bersiap cantik, kak limah dah suruh panggil En Nazrey. Masa tu pukul 9.30 pagi.   Tapi sebelum tu kita posing dulu depan Green Inn.



 En Nazrey datang bersama kawannya dan tinggalkan kami depan Arked. Mula-mula nak panggil En Nazrey pukul 1 tapi terlupa pula yang hari ini hari jumaat. Jadi buat janji baru pukul 2.30 datang ambil kami ber5.


Tempat renovation ini adalah tempat kedai jual buah-buahan dan kedai makan. Nampak sedang di runtuhkan untuk renovation. Tapi Arked masih lagi ada nun di hujung tu. Masa kami sampai ni kedai banyak yang belum buka dan ada yang dah buka tapi belum lagi bersedia nak berjualan. Ada yang lagak eksyen bila kami masuk kedai menjual selimut  tapi barangan belum di keluarkan.  Lah cakap je lah kedai belum buka , dah kami nampak pintu terbuka kami masuk lah tapi macam nak halau pulak. Huh pagi-pagi ni kami bawa rezeki tau. hehehehehe memang tak le masuk kedai tu lagi.


           Nun di seberang sana rupanya kedai makanan yang di pindahkan. Nampak ada supermarket baru tapi kita orang tak dan nak masuk.


                   Yang gerai gelap tapi macam-macam ado ni masih tersergam lagi. Tak kena runtuh.



                                           Kak limah dan Kak jal posing dulu.


             Kami masuk arked dan terstop depan kedai ni. Ada jual seluar tshirt beg dan macam lagi. Kak jal beli kan boxer untuk napi.


     Bila masuk lagi ke dalam hah ko kedai brooch, gelang tangan..huh .bling bling mata aku tenguk.


                      Rambang mata tenguk brooch yang amcam -macam tu.


      Masuk lagi ke dalam ada kedai jual kacang dan makanan macam-macam. Boleh beli buat oleh-oleh
Tapi akhirnya kami terjebak di sini. hehehehehe tenguk gelang tangan dia perghhhh rambang mata. Cantik - cantik semuanya.


                 Kak Jal mencuba...cantik batu-batunya dan ikatan dia kuat. Walaupun bukan emas tapi sesekali melaram cantik juga.


       Brooch dia pun cantik-cantik, sekotak Rm 10 je, ada 2 didalamnya. Aku belikan untuk kakak yang lain serta adik-adik ipar perempuan aku yang 3 orang tu. Sekali bila dah balik menyesal pula tak beli lebih untuk anak-anak saudara aku yang lain. Maklum lah dah anak dara semuanya. Bila belikan untuk emaknya dia pandang je....kesian pula. Nasib baik anak-anak saudara aku tak pandai meminta-minta. Apa yang di beri semuanya ambil takde nak demanding bagai. 

      Nampak yang ini mata aku pun jadi biru.....hehehehe rembat le...abaikan le tangan yang gebu gebas tu ya. walaupun bukan emas tapi ikatan dia kuat dan cantik.


        Kak limah pun dah rambang mata. Tenguk tu berderet di letak kat tangannya. Kak nong belikan rantai kaki untuk cucu perempuannya.


    Bunga-bunga....cantik juga.                                           Akhirnya terus pakai....RM 10 je tau.



                                                      Patriotik sungguh kedai ni. hehehehe


                        Belek punya belek mana tahu berkenan.



       Mencari sabun beras ni. Kedai yang mula dapat harga sedozen Rm 15. Pergh minta tawar kedekut. Tak tahu siapa yang beli. Lepas tu kedai yang ke 2 dapat tawar seringgit. Dapat Rm 14. Kak Jal agaknya yang beli. Sekali aku ke belakang lagi dapat tawar Rm 13. Kira dah last tawar le tu.  Hah apa lagi kak nong pun tumpang beli sedozen. Beli untuk Kak Ijah yang jenis biasa. Aku beli yang jenis collagen. 4 dozen huh merengkuk tangan bawa. huhuhu berat. Stok untuk beberapa bulan.  Suka pakai sabun beras tu sebab boleh guna muka dan satu badan bila mandi. Buat menyental daki-daki...macam le daki tebal sangat huhuhuhu. Kat KL mahal tau. Ada orang jual sebuku Rm 5. Hah berapa banyak dia punya untung.  Dulu aku beli dalam Rm 11 sedozen. Ni dah naik harga.


        Jumpa kedai kerepek dan macam-macam jenis. Adik kedai tu habis semua di suruh testing. Rasa yang kerepek nipis tu eh sedap. Hah 2 paket beli. Macam kerepek kentang tapi halus potongannya. Rangup. Kak jal beli yang ikan bilis sira ada lada kering dalamnya. Beli juga buah badam. 



       Beli juga asam-asam 3 botol Rm 10 sahaja. Kacang cerdik pun ada. Kita orang banyak juga membeli kacang dan kerepek kat kedai ni. Dah rasa semua baru buat pilihan.

    Habis pusing dalam arked turun lah ke bawah pi kedai deretan luar arked.  Tangan masing-masing dah penuh. Ambil lah bekas makanan tahan panas yang kami beli sebelum masuk ke Arked yang di tumpang kat kedai tu. 


      Kak jal nak cari beg baru. Sekali mereka berdua dah terjebak dalam kedai ini. Huhuhu Kak limah dan aku juga terjebak sama. hahahahahahahaha kalau dah perempuan tu tak masuk kedai beg tak sahle namanya.

                 Bang Berahim pun terjebak sama tapi dia beli wallet kulit baru.

       Kak limah dah jumpa yang dia berkenan. Jadi dia pegang beg tu je sementara yang lain dah rambang mata memilih. Tu cantik, tu berkenan huh nasib baik le tak boleh pakai kad kredit, kalau tak aku dan Kak nong terus tak sedar diri. hahahahahaha RM bawa sikit je kunun-kununnya saja jalan-jalan. Huh kalau pi padang besar tak shopping meroyan ko.

  Kak nong sedang membelek beg yang dia dah berkenan dengan adik penjual. Baik adik tu sabar je melayan kami yang sedang rambang mata. hehehehe


         Kak jal dah jumpa beg yang dia cari selama ini. Katanya senang bawak pi jalan-jalan. Sekali beg kelabu dia tu pulak buat hal. Nak putus lah pulak. Agaknya beg tu kecik hati kut tuannya nak beli beg baru. Padahal kak jal beli beg tu untuk pergi jalan ke pasar atau pi ngaji.


        Ada beg yang ori dan ada juga yang tak ori. Dia ada jenis -jenis yang tak ori yang bagus kualitinya.


Nampak tu atas meja. Beg Hijau atas meja dengan beg hijau kat tangan Kak nong serta beg warna oren. Tu kaknong dah berkenan. 


Dok tawar menawar harga beg. Aku pun berkenan dengan yang hijau tu tapi duit Rm tak banyak. Kata adik penjual tu kedai sekarang tak berapa baik sangat bisnessnya. Macam kurang orang membeli belah area padang besar.   Dok tawar menawar akhirnya dari Rm 800 kaknong dapat Rm 420. Ada satu beg tu aku melaram le sekali tanya harga Rm 1000. Huh letak balik. Tu kira ori tu.

 Kak Jal pula terpaksa cari beg lagi satu yang besar sikit sebab beg kelabu dia dah tunjuk taring. hehehehehe  Tapi beg kelabu tu tahan lama juga. Beli kat sogo masa sale.


 Kita orang duk pujuk Kak limah tukar beg lain yang besar sikit. Yang mula-mula dia pegang tu dah bayar tapi kita orang tunjuk beg yang lain.


         Akhirnya Kak limah setuju tukar beg ni. Besar sikit dan cantik. Separuh dari beg lama.




          Akhirnya termakan juga asutan aku dan akak-akak. Ni nak bayar duit tambahan . Kak jal dah pening duit dah habis. hehehehe  Aku rembat beg kulit buaya.  Korek-korek duit cukup untuk harga beg tu.  Selesai semua puas hati dah dapat bahagian masing-masing. Tapi memang lama terjebak dalam kedai ni dok rambang mata memilih.

    Dah selesai kita orang pun cari kedai makan untuk lunch.  Tapi kedai tu lama sungguh masak. Kita orang ambil set makan tengahari. Air tembikai  1 jug habis dulu tapi makanan tak sampai-sampai lagi.



         Bila dah sampai lauknya.....apa lagi lah terus serang. hahahahaha dah lapor lama menunggu.



                              Hah licin ko..... nampak sangat dah kebulur 

Akhirnya pukul 2.30 En Nazrey dan kawannya datang mengambil kita orang balik ke Green inn dan ambil beg untuk ke Stesyen ETS.


     En firdaus pun jumpa kami sebelum kami balik dan serahkan kunci. Dia ambilkan gambar kami bersama En Nazrey dan kawannya.   Aku lupa pulak nak ambil gambar En firdaus juga.....dah nak balik sangat padahal sempat ja.

      Hah tenguk tu beg masing-masing dah beranak pinak. Tu beg merah tu beg makanan Kak nong. Penuh lagi tu dalamnya. Nasi Impit dan rendang daging ada lagi tak habis kami makan.   


      Kami menunggu pengumuman tapi bila tenguk keretapi dah sedia terus lah turun ke bawah.  Nak naik lif nampak ada satu group masuk sekali tunggu-tunggu lif tak naik pun rupanya dia dah kunci dari bawah. Terpaksa lah kami turun slow-slow dengan beg masing-masing dah penuh kiri kanan. huhuhu. Apa lah stesyen keretapi Padang besar ni dari dulu lagi aku dah bengang sebab takde lif.  Kalau warga emas macamana lah pula nak naik dan turun tangga. Update lah sikit fasilities kat situ sebab pelancung bukan hanya orang muda je,  ada juga warga Emas. huhuhu tapi tenguk masih macam tu. Nampak stesyen baru tapi  fasilities di takuk lama juga. Kalau takde lif buat lah escalator turun dan naik at least memudahkan juga pada pelancung....tapi huh hampeh. Dengan siapa nak mengadu ni ya.  Mungkin kena buat pengaduan kat KTM kut. 

Turun ja bawah train dah menunggu. Coach C nun di depan. Sekali masuk dan susun barang, baru ja duduk  eh train dah jalan. Nasib baik le tak menunggu lif tu tadi kalau tak dah kena tinggal train. huhuhu macam tu patutnya kami dah turun ke bawah ja menunggu di bawah. huhuhu seriau juga aku bila teringat sebab kalau lambat sikit memang lah kami kena tinggal. huhuhuhu

Train pukul 3.40 petang dan sampai di Taiping pada pukul 5.52 petang. Masa sampai cuaca dah mendung ja dan nampak macam baru turun hujan.


                        Pertama kali jejak kat taiping.  Sampai je tunggu wani datang jemput kami semua.


     Lepak dulu sementara menunggu wani.  Akhirnya wani datang bersama esya dan hazim. Encik abang tak ada sebab outstation dengan student bawa team bola, jadi wani tinggal dengan anaknya ber5.



     Hah tu dia tenguk le beg kami ber5. Bertingket-tingket banyaknya. hehehehehe


      Nasib baik kereta wani proton Ezora hah memang muat le semuanya.  Bandar Taiping hujan bila kami keluar dari stesyen keretapi Taiping. Alhamdulillah sampai rumah wani. Siap semuanya lepas makan malam semuanya terus boom tidur awal sebab dah penat. hahahahahaha penangan shopping kat padang besar.  Besok kita pergi cari ketam nyah ya.....ketam lembut.

12 comments:

  1. seonok baca entry ni, rasa macam ikut sekali. tumpang rambang mata tengok kedai beg tu. Beg kak limah lawa! Nak pinjam boleh tak? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha menyopping seronok je. Kalau bawak ribu riban agaknya lagi banyak shopping tapi teringat naik ETS kontrol sikit hehehehe. Kak limah kata boleh je meh le ke tanjung Agas. Boleh pekena mee bandung udang galah

      Delete
  2. fuyohhh shopping sakanns mak kanns., hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya wak.....mak mak punya shopping sekali sekala keluar over negeri. hehehe

      Delete
  3. Seronoknya.. hai, bilalah nak dapat sampai sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala sekarang naik ETS je mudah tak penat nak bawa kereta. Siap ada driver lagi. hehehehe kalau naik yang business class siap ada makanan lagi. huh jom jom pi padang besar lagi. hehehehe

      Delete
  4. Saya belum pernah sampai ke Padang Besar.
    Dah ada ETS, bolehlah belajar travel dari KL Central heheeee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang dah ETS boleh je jenjalan pi belah utara. Jom jom jom orang pun macam tak puas je jenjalan kat padang besar. hehehehe

      Delete
  5. Mrs. A pun rambang mata tengok handbag tu semua.
    Pernah sampai Padang Besar tahun 2015 yang lalu memang rasa semua nak beli heheheee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi padang besar memang rasa semua nak beli. Rambang mata kan.

      Delete
  6. huurmmm shopping jangan tak shopping. kita memang tengok semua nak beli..
    takpeee anggap itu adalah terapi buat kita =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tempat shopping kan haruslah kita shopping. Terlebih budget pandang dan lihat sajo lerrr

      Delete