Wednesday, March 4, 2020

Coronavirus (Covid - 19) Gelombang kedua semakin bertambah




Assalamualaikum,

Apa khabar semua. Macam-macam melanda dunia dan malaysia sekarang kan. Bulan lepas sibuk dengan politik panas di malaysia . PM letak jawatan dilantik PM baru. Memang gempar seminggu dunia malaysia dibuatnya. Bursa saham merundum duit RM pun jatuh. Tapi alhamdulilah bila PM baru je  dilantik, bursa saham naik semula. Duit ringgit pun naik juga.Risau kalau duit Ringgit jatuh ni....sebab bila keluar negeri huhuhu duit kena guna banyak disebabkan pertukaran duit dengan negara lain. Aku tak pandai bab politik, apa yang penting kemakmuran dan kesejahteraan rakyat dan negara malaysia berpanjangan lah hendaknya. Aamiin.

Sekarang kita tumpukan pula pada  wabak penyakit baru yang dikenali sebagai Covid -19. Risau juga ni sebab dah semakin bertambah di malaysia. Setakat 4hb Mac 2020 sebanyak 14 kes baru dilaporkan.

Kalau kita ikuti pekembangannya yang bermula akhir bulan januari di China, gelombang pertama yang kita telah hadapi bermula dari kes pertama hingga kes ke-22 telah sihat dan discaj.

Tapi kini gelombang kedua pula bermula dimana kes ke-23 dan sehingga hari ini, 28 kes positif telah dilaporkan. Jumlah kes positif adalah 50. Ini setakat yang aku dapat dari semalam.  Boleh pergi ke laman web moh.gov.my atau face book kkm uantuk menggikuti perkembangan seterusnya.

Di atas tu pengesanan kontak bagi gelombang ke dua.  Lokasi dimana dan siapa buat masa ini aku tak tahu. Nak cerita pun aku takut ianya cerita tak betul. Jadi aku ambil daripada kenyataan akhbar daripada Ketua Pengarah KKM yang di keluarkan semalam. Buat masa ni jangan panik dan gempar. Kita dengar berita dan juga cerita dari sumber yang sah  











Hah tu dia panjang lebar DG aku buat annoucement. Cepat sungguh kan  dia merebak. Apa pun KKM Malaysia sedang berusaha untuk menangani wabak tersebut supaya ianya tidak merebak ke seluruh malaysia.



Ni jangka masa gelombang pertama sehingga ke gelombang ke dua. Mudah-mudahan gelombang ke dua kita masih boleh kontrol lagi. Jangan sampai merebak lagi luas kawasannya. 



Ini langkah-langkah pencegahan. Apa pun dimana jua berada pastikan diri sendiri mempunyai tahap kebersihan yang tinggi. Jaga kesihatan diri tidak kira dimana kita berada. Dan jika ada gejala demam dan batuk yang rasa tak pasti keadaannya, pergilah ke fasiliti kesihatan yang berhampiran. Maklumkan perjalanan yang telah di buat seandainya ada ke luar negeri atau ke kawasan yang dipastikan panyakit tersebut sedang menular.  

Apa pun kurangkan lah aktiviti di tempat orang ramai dan jika terpaksa juga ke tempat tersebut pastikan ambil langkah-langkah pencegahan. Kalau ada anak-anak kecil atau kanak-kanak, jangan lah bawa ke tempat orang ramai, ini disebabkan antibodi kanak-kanak tidak sekuat seperti orang dewasa. Apa lagi kalau ada penyakit . Kita mencegah sebelum ianya parah. 

Boleh kunjungi portal kkm  www.moh.gov.my  dan juga face book  Kementerian Kesihatan Malaysia untuk mengikuti berita terkini berkenaan Covid - 19.

Marilah kita berdoa beramai-ramai semuga wabak tersebut terhapus di bumi Malaysia dan juga di dunia hendaknya. AAMIIN

Risau juga sebab tenguk  korea pun dah semakin bertambah yang di jangkiti dan angka kematian juga dah bertambah. Negara - negara Eropah pun dah semakin banyak. huhu nanti tak boleh le cop pasport. Apa pun semuga wabak tersebut dapat di hapuskan le hendaknya.  Mungkin ada hikmah diatas semua kejadian yang Allah turunkan musibah tersebut. Apa pun hanya doa pada Allah SWT sahaja yang kita pohon semuga semuanya Allah lindungi.  



Ini senarai setakat semalam di seluruh dunia. Menakutkan bila tenguk angka kematian yang semakin meningkat. Di Iran angka kematiannya sungguh menakutkan.



Ini pula langkah-langkah jika anda di syaki di jangkiti virus tersebut dan dikenakan pengawasan di rumah. 



Ini pula nombor yang anda boleh hubungi jika ada sebarang pertanyaan mengenai virus tersebut,

7 comments:

  1. semoga kita semua dilindungi daripada jangkitan wabak penyakit ni. aamiin

    ReplyDelete
  2. gelombang kedua semakin mengganas..China dah reda sikit..semoga Allah pelihara kita semu..amiin ya robb..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah nampak makin mencanak ni.... semuga Allah melindungi kita semua. Aamiin

      Delete
  3. Waalaikumussalam.
    Khabar baik.
    Duduk di rumah sahaja sejak 18/3/2020.
    Belum pernah keluar.
    Moga wabak ini akan segera berakhir. Aamiin.

    ReplyDelete
  4. allahuakhbar.. semoga cepatla ujian ini berakhir.
    semoga semua baik2 saja..

    akak take careee !!

    ReplyDelete
  5. Gelombang ke3 ni bergantung pada effective atau tidak PKP kali ni

    ReplyDelete