Thursday, August 29, 2024

MPOX TANDA DAN GEJALA JANGKITAN

                         


Assalamualaikum,

Sekarang tengah hot dengan penyakit ni. Walaupun dah ada kes tapi masih lagi terkawal. Cuma kalau boleh berhati-hati lah ye. Kalau ada tanda-tanda seperti di atas hah pergi lah ke hospital ye. 




Ini juga tanda-tanda yang terdapat jika di jangkiti.



Bagi mereka yang baru balik travel daripada negara yang di jangkiti hah kena alert sikit ye. Takut bawak balik virus dan merebakkan di malaysia. Macam Covid dulu. Bawa balik dari negara di jangkiti lepas tu terus merebak jadi wabak.


Aku tenguk yang daripada Afrika aduhaiiii menakutkan sekali. Almaklum lah mereka dari segi perkhidmatan kesihatan masih lagi mundur jadi memang terkesan lah bila ianya merebak.


Bagi golongan yang berisiko lagi lah kena ambil berat ye. 


Tanda-tanda dan gejala yang timbul bila telah di jangkiti.


Gambar yang aku tenguk kat internet. Menakutkan sekali. 




Sementara di Malaysia, Kementerian Kesihatan Malaysia, mengumumkan sebanyak 31 kes mpox disyaki di Malaysia setakat semalam dengan 25 kes disahkan negatif manakala enam masih dalam pemantauan.

Kredit KKM dan kementerian luar negeri

4 comments:

  1. tulah ammi pun tengok gambar belakang badan org tu kat internet. memula masa tgk gambar je ingatkan org dok buat superimposelah bagai...rupanya itulah gejala dan tanda mpox

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengerikan kan bila tenguk gambar. Semuga kita di jauhkan le hendaknya. KKM sedang memantau takut ianya semakin merebak.

      Delete
  2. Saya merinding lihat gambar2 penderita monkey pox ini 😭😭. Seraam sangat ... Makanya kuatir juga , jangan sampai ia nya berjangkit dan jadi wabah di negara kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semuga malaysia dan Indonesia terjauh lah dari menjadi lebih teruk. Kat singapura kes dah bertambah. Dekat sempadan malaysia je tu.

      Delete