Thursday, February 9, 2012

Wisata Jogjakarta Geng UB Hari Kedua Bhg 2


Salam semua. Ok kita sambung lagi cerita setelah sepagian menjelajahi Taman Sari, acara seterusnya ialah ke Pasar Pagi. Pasar Pagi juga merupakan satu tempat penduduk Jogja menjual pelbagai barangan seperti juga macam Pasar Payang di Terengganu juga seperti suasana pasar di Malaysia. Di tepian pejalan kaki penjual makanan tradisional Jogja rancak menjual makanannya. Kami singgah di gerai menjual air kelapa.

  Satu cawan 3,000 Rp. Lebeh kurang dalam Rm 1. Cuaca yang panas sungguh nyaman minum air kelapa yang sejuk. Dia jadi lebeh sedap sebab air gula menggunakan gula melaka. Memang sedap. Kaksu belanja kita orang. Jadi bila orang belanja jadi lebeh sedap lah. hahahaha

Dek kerana sedap nya sampaikan enak mengorek kelapa muda didalam gelas. Tapi memang sedap lah.

  Ni jualan makanan tradisionalnya. Aku nampak macam satay tapi tak pasti bendanya apa. Lepas tu nampak macam urap daun-daun. Wah kalau ada kuah kacang sedap tu digaul dengan daun pucuk ubi. Ada yang menjual kuih tradisionalnya.

  Lorong didalam kedai memang lah sempit dengan deretan kedai yang pelbagai jenis. Kami singgah di satu kedai. Dia jual pelbagai jenis kain batik, Batik samarinda, alas meja, cadar katil semuanya kain batik. Seronok pulak. Tapi tu lah dek kerana semua tuju satu kedai dia jadi eksyen pulak tak nak turunkan harga. Lastly dari banyak aku nak beli alas meja makan terus beli 2 je. Jadilah, satu kasi kak ambah, satu aku punya. Untuk akak-akak aku bagi alas meja batik je. Sehelai 20,000 RP baru RM7  je.  Nak beli cadar batik tapi terfikir beratnya terus tak jadi. Tshirt belum beli lagi ni. Sovenir lain belum tenguk lagi.

   Kain-kain yang berwarna-warni. Aku suka sebab warnanya biru. Hahahaha biasakle mata ku tetap terpaku memandang warna biru. Hish gila warna biru sungguh aku ni. Tapi ni untuk jelingan manja mata je. Hari pertama dah beli kain pasang 2 helai. Jadilah. Takan nak beli lagi.

Batik yang dijadikan pelbagai cenderahati

     Baju batik yang dijadikan blouse. Cantik juga. Bunga macam dah berkenan je tu. Kalau ada size besar rasa nak rembat juga tapi bila tenguk semuanya kecil huh terus dalam hati nak beli kain pasang je lah. Merata juga kami menjelajah. Naik ke atas nak cari telekung. Nampak ada telekung yang kainnya gunakan kain batik. Tapi bila di acu alahai kecil lah. Kalau duduk terus prak koyak. huhuhu frust tak boleh nak beli. 

   Telekung yang lain biasa ja macam di Bukit Tinggi bersulam.  Kata Kaknoor kalau nak kena upah lah kain buat sendiri. Ala tak best le. Kaksu ada telekung guna kain batik yang di beri oleh kawannya di Bandung. Kainnya di jahit sendiri sebab tu dapat besar. Setelah puas mengelilingi pasar sampai ke tingkat atas kami pun turun untuk balik. Dengan orang yang begitu ramai masing-masing berhati-hati supaya tidak terlepas daripada kawan yang lain. Boleh jadi sesat nanti. Akhirnya kami singgah disebuah kedai yang menjual kain pasang. Warnanya cantik-cantik. Apa lagi kaksu memborong entah berapa pasang corak yang sama tapi warna yang lain. Katanya untuk adik-adik perempuannya.  Kita orang pun berkenan juga. Aku pun ikut tergoda sama rembat juga sepasang warna coklat. Dia jadi cantik sebab coraknya yg timbul kuning keemasan. Nacha pun  ambil sepasang. Jadi seronoklah tukang kedai tu memotong. Congak-congak harga dalam Rm 50. Ok lah tu sebab kainnya tebal dan lembut. Rupanya kedai sebelah sudah jeles bila melihat kami memborong begitu banyak kain hanya di satu kedai sahaja. Yang jadi mangsa Nawwir lah sebab kena tolak  dek cina kedai sebelah. Dia tak bagi Nawwir menempel di kedainya sebab tak beli dikedainya.  Selesai di Pasar Pagi hari dah tengahari perut dah bergendang minta di isi.   
  
Kami singgah di kedai Minang untuk menjamu selera waktu tengahari.

Tahu sahaja lah kalau kedai masakan Padang kan lauknya pelbagai jenis. Jadi kami pilih yang kami nak makan je. Yang tak di makan kami ketepikan. Jadi dia kira yang dimakan je. Jadi yang di pilih kena perabiskan lah. 

Seronok menjamu selera. Sekejap ada.

         Toing sekejap tak ada. hahahaha sudah licin lah kami perabiskan. Lapor. Sedap makan reramai ni.


   Air aku orde air jeruk. Ya allah sedapnya sampai tak cukup 1 gelas orde lagi satu. Rasanya macam air limau kulit nipis di malaysia tapi di blend menjadi juice. Tu yang rasa sedap je. Masa kat Bukit Tinggi dulu ada satu kedai tu sediakan air timun. Hush rasa nyaman je. memang cool rasanya. Cammana lah dia orang buat ek. Air jeruk ni aku kena bayar 16,000 RP jadi segelas harganya lebeh kurang Rm 2.45 sen. Makan pulak sorang kena bayar 52,000 RP. Lebeh kurang Rm18. Ok lah tu sebab banyak lauknya tu.

Lukisan di kedai. Cantik.

  Selesai makan kami pergi ke kedai berhampiran mencari alat make up wanita. Mula-mula Bunga kata nak bawa ke kedai Martha Tilar emmm betul ke ejaannya. Tapi akhirnya nampak ada kedai alat solek terus je kami tuju. Memang murah lah kata nacha sebab bedak Pixy yang dia beli di malaysia kat kedai tu dapat murah. Mula-mula aku hanya tenguk-tenguk je. Selain tu banyak bahan lulur di jual. Si Yah siap beli untuk Ali supaya kasi cantik anaknya. Hehehehe.   Masa Kak Su testing lipstick aku pun jadi tertarik. Nampak warna merah yang Bunga test cantik pulak. Sekali hah ko tak cukup 1 sekali 2 aku beli. Yalah dapat diskaun 1 lipstik 20,000 Rp berharga RM7. Hah mana taknya aku rembat 2 sebab dapat warna yang aku sesuai. Warna merah hati. Lipstik paling koman pun Rm 10 tau. Kat malaysia entah berapa harganya.

    Acara seterusnya kami pergi ke Kota Buku. Ya allah seronoknya melihat satu tempat kedai yang merupakan toko buku semuanya. Almaklumle Geng Ulat Buku jadi salah satu agenda mesti singgah ke kedai Buku. Di indonesia yang femes toko Buku ialah Toko Gramedia. Tapi yang ni memang kompleks Toko Buku. Oleh karana hari Ahad jadi memang ramai orang lah yang datang terutamanya pelajar-pelajar yang mencari buku.

   Tenguk Obral 7,000 Rp baru RM2.45 satu. Yang Obral 15,000 Rp tu baru RM5.25. Murah tu. Kalau kat malaysia dapat harga camtu huh cepat je stor buku aku penuh. Tapi sebab toko buku Indonesia dan aku tak minat sangat nak baca buku dia jadi tukang tenguk ja lah. Seronok memang seronok tapi ngenangkan nanti tak paham sangat bila di baca aku tak beli pun. Tapi macam Kak su dan Wan yang minat buku Indonesia dia orang borong ler apa yang berkenan. Malahan Kak su jadi penterjemah buku cerita Indonesia lagi.  Aku cuma minat nak cari Kabut Sutra Ungu novel zaman 70an yang telah dijadikan filem. Selain daripada tu aku teringin nak baca novel tentang Angerani. Tajuknya aku lupa tapi bila bercerita dengan kaksu tentang citer tersebut kak su ingat. Sebab novel tu di siarkan dalam akhbar setiap hari dan masa tu aku masih di asrama mengikuti cerita tersebut setiap hari.    


Entah apa yang di bincang tu ye

Macam-macam toko

 Suka tenguk buku yang banyak ni

Penuh sesak dengan motor dan orang ramai yang berkunjung.

Selesai di Kota Buku kami menuju ke Rumah Mode iaitu Factory Outlet. Diskaun 50 persen lepas tu 50 persen lagi tu. Kata nacha masa dia pergi dulu seluar Jean perempuan murah. Cubalah cari tapi tak ada size alahai frust ler aku.

Macam-macam diskaun nya

Kerusi kayu yang besar ni memang seronok dok menempel sambil berborak. Akhirnya kakNoor tunjukan tshirt size besar yang murah. Kain dia tebal. Rembat 2 dalam harga 79,000Rp iaitu berharga lebeh kurang Rm 27 ringit untuk 2 pasang tau. Kain tebal dan lembut lepas tu sizenya big size tau. Kalau ada lengan panjang lagi best tapi takde pulak.

  Lepas tu singgah ke Toko Gramedia cari buku lagi. Ada buku yang kak su cari tak jumpa di Kota Buku cari pulak di Toko Gramedia. Eh bukan cari CD dibawah Lindungan Bulan tulisan Bung Hamka lah. Tengah hangat filemnya di tayangkan. Masa kat sini tanya juga dah habis. Hujan pulak masa ni.

  Alahaiii dah penat ler nak bercerita lagi kita sambung Bhg 3 ya. Capek dong.





No comments:

Post a Comment