Friday, February 3, 2012

Wisata Jogjakarta geng UB Hari pertama Bhg 1


                        

 Salam semua.  Baru-baru ni aku  ikut geng Ulat Buku pergi jenjalan ke Jogja pulak. Kiranya ini pertama kali kitaorang sampai kecuali nacha yang dah pernah pergi. Kami akan menginap di rumah guesthouse kakak Bunga iaitu kawan Indonesia yang kami kenali melalui alam maya. Alhamdulillah bila teringat ukhwah yang telah terjalin hanya melalui alam maya memang tak sangka kan. Dari hanya bergebang di blog Makcik raja aku dapat kenal ramai kawan serata malaysia malahan asia tenggara juga iaitu Brunei, Singapura dan Indonesia. Begitulah talian internet mendekatkan orang yang jauh. Indonesia aku kenal Bunga. Singapura aku kenal Kak Norisah manakala di Brunei aku dapat kenal Kak mon dan adiknya Ryn malahan dah pernah mencemar kaki melangkah ke Teratak Indah orang Brunei. Malahan sambutannya memang marbeles lah. Cayang kak mon dan ryn 10000000000  kali. hehehe Bukan bodek ya tapi kenyataan.

 Oleh kerana flight pagi terpaksa le subuh sapieee sampai ke LCCT. Nasib baik Hafiz ada, jadi dialah yg tolong hantar ke airport. Penerbangan pukul 7 pagi dan mengambil masa 2 jam untuk sampai Jogja. Yang bestnya masa masuk kapalterbang, kaknoor kata dia terjumpa seorang mamat hensem pengacara TV3 tapi dia tak ingat nama. Aku pulak memang tak perasan menonong je masuk cari tempat duduk jadi bila kaknoor citer mamat hensem huh jenuh dok fikir sapa ye kat depan tu. Sampai lah kat airport setelah dia orang dah clear imigesen dan beg, baru aku tahu kalau mamat hensem tu  Fetri Yahya. Dah la aku yang paling last di kaunter imigeresen, setelah selesai chop pasport nak ambil beg baru tahu kalau Fetri TV3 rupanya tapi  bayang dia pun aku tak nampak. Depa pulak kelam-kabut mencari beg tak sempat tarik Fetri nak bergambar terutamanya nacha. Sebab kesian tul nacha, kena masuk bilik special di periksa seluruh tubuh. Nasib baik yang lain tak kena. Bengang sungguh nacha dgn org imigresen. Selalu je dia jadi mangsa. Dulu masa balik dari Padang dia yang kena bongkar beg oleh kastam manakala org lain lepas je. Aku lagi ler kesian bayang dan tapak kaki Fetri pun aku tak nampak. Fetri cepat je selesainya dan telah ada orang menunggu menjemputnya. Katanya ada kerja di Jogja. Ala... apasai la tak tanya Fetri dia pi kena kerja kat mana boleh ler kita pi terjah tenguk dia buat kerja. Hish nasib aku lah yang miss tenguk dia.

Ni masa beratur nak naik flight di LCCT.

NI semasa beratur nak check pasport. Tempat imigeresennya kecil je. Ni pun dek ramai dah melimpah keluar dari bangunan. Kak Su, Yah dan nawir dah lepas ke depan. Aku je yang tercicir sebab mencari pasport yang terselit dalam beg. Bila mencari terpaksa bagi orang lain dulu. Ada 2 kaunter je.

Selamat datang ke Bandara Jogja International Airport Adisutjipto

Comel kan coffee stopnya. cute gitu.

   Semasa sampai di airport telah ada pak supir yang menunggu kami. Jadi kami terus sahaja ke guest House Buk Artik kakak bunga di Hotel Jogokaryan. Rasanya ada 3 tingkat tapi bilik kami di tingkat kedua. Ok lah hotel dia siap ada aircond dan bilik air didalamnya. Kaksu, yah, nawir dan Wan di bilik depan yang besar lah juga. Tilam 2 yang besar dah terhampar di bilik mereka. Manakala aku, nacha dan kaknoor bilik lagi satu dengan double bed dan satu bed kecil. Kami berehat dahulu sementara menunggu Bunga sampai dari Jakarta.  
Sementara menunggu Bunga sampai Buk Artik telah menyediakan sarapan eh makan tengahari kut sebab dah pukul 11 lebeh. Dalam flight kita orang dah book sarapan jadi ni kira lunch ler ya.

Ni aku tak tahu nak cakap masak apa? Macam gulai lemak ayam gitu tapi bukan masak lemak cili api ya sebab tak pedas pun. Dalamnya ada tahu. Ok lah juga makanannya.

Ni di panggil Abon yang pada kita di panggil serunding tapi Abon ni halus buatannya. Emmm sedap. Masing-maisng dah berkira nak beli bawa balik


  Setelah Bunga sampai dan setelah selesai makan, kami pun memulakan perjalanan menuju ke Kraton Jogjakarta atau pun dikatakan sebagai Museum  kebudayaan Jawa dan tempat tinggal keturunan di Raja Jogja gitu. Dia ada pemandu pelancung yang memberitahu salahsilah dan cerita mengenai Keraton ni tapi aku tak dengar sangat. Rugi kan. Mana taknya asyik ler tercicir, orang dah ke depan aku masih lagi dok klik-klik kat belakang. Sebelum masuk kena bayar tiket yang berharga seorang 100.000RP yang berharga dalam 35RM. Kalau ada kamera kena bayar 1000RP iaitu 35sen. Hah tenguk kat papan tanda tu.

Ni tempat bayar harga tiket dan disediakan seorang pemandu pelancung yang akan membawa kami mengelilingi Kraton.

Ni ning ning dari malaysia ya ibuk ibuk. Tapi Bunga memang ada keturunan Kraton gitu sebab itu dia cantik sekali malahan kalau bercakap lemah lembut gitu tak macam kita orang ganas. hahahaha 


Ni merupakan replika penjaga Kraton yang menjaga di pintu masuk.


Bangunan didalamnya antik dan terserlah dari segi rekabinanya yang unik.

Kawasannya luas dan banyak bangunan.

Ni merupakan petugas Kraton. Relaks je bapak itu duduk di atas tanah.

Ni barang-barang yang ada dalam muzium. Barang yang di terima dari negara asing.

Didalam muzium

Kita orang berposing di gambar kerabat Kraton. Raja yang keberapa tak pasti lah.

Ni bangunan lain pula.

Tugu yang dibina.

Ni model atas model. Masing-masing menunggu untuk berposing. Yang belakang berskirt hijau tu pemandu pelancung kita orang.


Ni macam balai bersidang.

Atas bumbung begitu cantik berwarna-warni gitu.


Wah depa dah ada piagam pelanggan gitu. hehehehe Zaman Presiden Soekarno tu.

Muzium yang lain pula.

Ni pekakas yang di gunakan semasa Dolu-dolu. Cute tekonya ada gambar lagi tu. Ni kalau kak mon tenguk mesti suka boleh buat koleksi teko gitu. Pink beb warnanya.

Yang ni lagi lah aku tak tahan nak gelak sebab tak sangka depa pakai dapur minyak tanah cap butterfly yang femes tu. Kiranya kita orang dolu2 memang pakai dapur Butterfly ek. Teringat pulak oven 4 segi warna hitam Butterfly untuk masak kek.


Wah depa dah ada sarung tangan semasa memasak. hehehe

Ni lah kediaman rasmi keluarga Diraja Jogja tersebut yang masih ada. Kata pemandu pelancung kalau lampu di luar tu menyala bermakna adalah Raja di rumah.

Mak datuk dia punya mangga besor. Pintu pun fuyooo berat tu nak tolak.
  
Setelah penat berjalan masing-masing kehausan. Semua menuju ke tempat menjual air.

Penjual penjual yang terdapat di luar Wisata Kraton. Tak berani nak beli takut di serbu, lagi pun hari pertama dan lagi duit masih besor belum di tukar. Lagi pun kata Bunga nanti shopping di jalan Molioboro lagi asyik dan murah katanya.

   Aduh aku pun dah haus dok bercerita jadi nak cari air dulu lah ye. Tenguk depa membeli air aku pulak jadi kehausan macam ler banyak cakap padahal tangan je yang ketak ketik menaip. Ok kita bersambung bahagian ke 2 pula ya. Belum habis lagi ni hari pertama ada banyak lagi. Si tukang cerita dah repot. hahahahaha.



1 comment:

  1. salam,,,boleh dapatkan kan contact supir di jogja tak?
    tq

    ReplyDelete