Wednesday, July 31, 2024

Cakna ICD 11

 


Assalamualaikum,

Tahun 2024 KKM telah melancarkan pengunaan koding ICD 11 bagi semua statistik kesihatan. Jadi kita orang warga hospital lah yang kena belajar bagaimana nak kod menggunakan ICD 11. Sebelum ni ICD 10. Perubahan masa dan setelah 10 tahun pihak WHO akan update versi terkini ICD. Apa lagi dengan jenis penyakit baru yang timbul. Contohnya masa time kovid. Terpaksa di wujudkan kod baru semasa patient admit wad dan dah discharge.   


Apapun ini sebagai information buat semua.


Yang ini adalah bagi pengekod ICD di semua Jabatan Rekod Perubatan di Hospital KKM. 


Koding yang betul untuk penyakit tersebut

6 comments:

  1. Baca tentang Kolera , saya langsung teringat penyakit perut mematikan di Afrika. Tapi setelah baca ulang itu Ebola, bukan kolera 😅. Jangan sampai masuk ke negara kita juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyakit cholera tu kalau di biarkan boleh bawa mati tau sebab cirit birit, muntah-muntah dan loya. Badan boleh kekurangan air jika tidak di rawati dengan segera.

      Delete
  2. Another new thing.. dulu masa covid selalu bunyi announcement kod purple kod purple..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah TT memang kerja di hospital ke apa boleh tahu kod warna tertentu. Banyak lagi istilah kod yang ada di Hospital ni.

      Delete
  3. Kalau tak baca perkongsian ini...saya pun tidak kenal apa itu ICD 11

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICD tu adalah koding bagi pengkelasan penyakit mengikut standard WHO. Mengikut standard WHO supaya ianya terpakai untuk 1 dunia.

      Delete