Showing posts with label Travel - Penang. Show all posts
Showing posts with label Travel - Penang. Show all posts

Tuesday, October 6, 2015

Misi ke Penang Bhg 4 (Balik)

Assalamualaikum,
Akhirnya sampai juga  ke airport. Kereta sewa kita orang letak je kat tepi jalan berhampiran airport. Kalau ikut iejay tuan kereta tu akan ambil dalam pukul 5 petang. Masa kita orang sampai ni dah hampir pukul 5. Flight dalam pukul 7. Dah bersihkan barang semua dalam kereta terus cari surau kat airport. Langsaikan mana yang tercicir sambil rehat sekejap. Sambil kemas barang yang dibeli dan susun barang dalam beg.  Oleh kerana tak ambil lugage, terus lah check in. Lepak kat dalam. 


Misi ke Penang Bhg 3 (Pesta buku terapung)


 Assalamualaikum,

Dah puas posing dan dah habis keliling muzium 3D.. rasanya masuk pukul 11 keluar hampir pukul 1. Sikit punya lama berposing dalam Muzium Trick Art tu. Lupa diri sat bila posing. hehehe 

Misi seterusnya ialah menuju ke Pelabuhan Swettenham. Kita orang sebenornya ni tujuan ke Penang ialah nak naik Kapal tenguk pesta Buku diatasnya. Selalu asyik kat PWTC je hah kali ini lain sikit misinya. Tapi setelah jenuh mencari parking dan dah dapat akhirnya bila sampai kat pintu gate rupanya buka pukul 2 petang. Ingatkan pukul 9 pagi dah buka tapi tarikh yang kita orang sampai ni iaitu 19hb rupanya gate buka pukul 2 hingga 9.30 malam. Nasib baiklah pagi tu kita orang dah pergi ke Pasar Chowrasta dulu, pi Muzium 3D Trick Art dulu jadi lepas je naik kapal ni dah boleh pergi airport. Naik Makcik Asiah pulak. Huh apa lagi nak menunggu pukul 2, lama lagi kita orang pun meraound keliling nak cari makan tengahari. 

Berhampiran dengan Port Swetenham tu ialah Fort Cornwallis dan padang Kota Lama. Berjalanlah kita orang dalam panas cuaca jerebu bagai mencari tempat makan.Tempat makan tu ialah The Esplanade Park di Padang Kota Lama.


Ada macam-macam makanan tapi kedai makan mee sotong tu femes sebab aku nampak ramai orang berderet kat gerai tersebut.  

Ni kaknoor order Rojak Pasembor... hum sedap

Depa bertiga order mee Goreng Sotong 


Depa order dulu jadi dapat dulu. Semua pun tunduk je menjamu selera. Tu nampak air sirap laici sampai 2 gelas aku order. Haus punya pasal. Satu gelas sudah habis aku order 1 lagi. Kaknoor joke dengan aku kali ini takde siapa pun nak jeling kalau aku order air sampai 2 gelas. hahahahah teringat seseorang kalau pi jenjalan bila aku order air sampai 2 je dah kena jeling. Takut kos naik padahal kalau kena bayar lebeh pun bagitau je lah tak payah le nak jeling-jeling. Aku ni memang kuat minum air batu kalau pi jenjalan time panas-panas. Haus je tekak. Tak puas dengan segelas.   

Tada ini lah mee hoon sotong yang aku order. Tak tahan sungguh dengan sambal sotong dan warna merah mengancam ko. Fuh memang sedap. Jadi sesiapa yang tersinggah kat The Esplanade Park tu cuba rasa mee sotong. Memang jempol lah. 

Kita orang posing je malas lah nak masuk dalam tu. Kena bayar lagi. 


Akhirnya nampaklah Pelabuhan Swettenham.... 

Masa nak ke Pelabuhan nampakle warga Orang Arab baru turun dari kapal. Boleh tahan ramai juga.

Tu dia sudah menunggu

Orang boleh tahan juga ramai. Bayar 2 kali masuk pelabuhan rm 1 lepas tu masuk kapal pun rm1 juga. 

Ni lah tujuan misi ke penang. Gigih sungguh. Minggu ni je yang free sebab minggu depannya dah nak raya Haji. 





Jenuh lah naik pelabuhan turun tangga naik tangga kapal pula. Hausle lutut hehehehe 

Tenguk tu tangganya. 

Kawasan pendaftaran

Ruangan yang digunakan. Ianya cuma setingkat je mengelilingi kapal. Masuk belah sini keliling hujung dan keluar di sanun. 

macam-macam ado 

Nilai yang di paparkan mengikut harga RM.

lawa kan poskadnya. 

Macam-macam jenis buku ada.

bekas air yang cute.
Teringin nak beli buku ni tapi duit ngak cukup... boleh tahan mahal juga.

                                                          Macam-macam jenis buku resepi


Ni yang suka DIY 

Untuk budak-budak pun banyak. 

Masa mula-mula masuk tak berapa ramai sekali leka belek sana belek sini tenguk orang dah ramai. Jadi kawasan pun sempit sikit. Belek punya belek sambil tenguk walet cukup ke tak ongkosnya hehehe lupa pulak nak bawa lebeh tapi akhirnya buku tak beli, ada lah sikit sovenir aku beli. FMnya mahal ko. Sekali tenguk jam eh dah nak pukul 3 apa lagi zup zap tenguk member lain dah tak nampak kecuali Iejay. Boleh tahan juga dia borong. Terus bayar dan menuju ke hujung kawasan. Ada 1 kawasan terdapat lukisan tapi ianya lebih kepada mengenai kisah-kisah Kristian. Emm lalu je tak ambik pot pun apa citer yang nak di ceritakan. Buku-buku didalam pun banyak lebih kepada Agama Mat Saleh lah.    

Tut tut Kapten kapal nak berlabuh..

Selesai semuanya dah bergabung ke 4, kami pun balik lah. Ni ramai baru datang. Budak-budak sekolah ramai yang datang. Maklumlah kan cuti sekolah. 

Tenguk cuaca jerebu kapal pun sayup je. 

Akhirnya misi kami nak jejak Pesta buku atas kapal pun selesai. Terus masuk kereta dan cari jalan ke airport pula ya. Berpusing-pusing lah juga nak cari highway ke airport. Sesat makan langsat lah juga. 

Thursday, October 1, 2015

Misi ke Penang Bhg 2 (3D Trick Art Muzeum)


Assalamualaikum,

Ok sambung balik cerita. Selepas dah kenyang isi perut dan dah mandi barulah best kan nak jenjalan. Dah tukar baju dan dah wangi jom kita redah Penang. Tapi cuaca Penang ni panas lah. Huh berpeluh juga lah dengan musim jerebu lagi. 

Oleh kerana Penang Trick Art Muzeum berdekatan dengan Friendship Motel kita start kat situ dulu. Jalan kaki je sebab selang beberapa pintu dari Motel Friendship. Letak beg baju semua dalam kereta dan kita terjah muzium untuk posing time. 

Basikal pink untuk sesiapa yang nak berendut hehehe leh bebasikal berdua-duan tu. Warna Pink ingat kat blogger Jari manis yang suke warna pink gitu. 

Masa beli tiket ni kalau ada Mykad dapatlah diskaun. Harga biasa RM25 tetapi Mykad ada dapat Rm 15. Budak kecil dan warga emas Rm10. Jom masuk.

Best je macam kat kampung halaman je tenguk orang main gasing. Pokok i tetap suka. 

Jom kita main sampan. Oleng oleng dikayuh hehehehe 

I kan suka main ba ba cak kat pokok. Rasa macam nak eksyen peluk pokok kelapak tu tapi ramai orang di depan. Malu sih. hehehe

Lukisan 3D ni dekat-dekat malahan ada spot kaki dimana yang sesuai kita nak ambil gambar. Malahan ada je assistant yang tolong ambilkan gambar. Tapi kalau tak ramai orang oklah tapi kebetulan masa kami pergi tu rupanya dah musim cuti sekolah. Masa pilih tarikh tu tak terfikirlah pulak cuti sekolah. Sebab tu masa kat TBS rasa cam eh napa ramai sangat orang balik kampung rupanya dah start cuti sekolah. Dan nasib baik juga masa kami sampai di 3D muzeum ni belum ramai orang, jadi selesa lah nak posing bagai. Sebab tak lama kemudian orang ramai dan terpaksa ambil turn untuk posing dlm sketsa tertentu.

Buah cempedak di luar pagar buah pelam saya tolong jolokkan. hehehe 

Zam zam ala kazam...

Marilah mari naik bas kuning kita round Penang.


Kereta lembu dari Melaka dibawa lah pula oleh si baju merah saga. 

Chewah Mak tiri garang tu...

Ala Kak Uda janganle nak cekau saya i is takut. huhuhu

Opss nasib tak basah kena air teh tarik kaw kaw punya

Erkkk aw aw aw aku di gigit shark.. huhuhu tajam giginya

Ni tak tau napa semuanya melekap ke dinding hehehe

Jom Et kita balik kampung.

Oh jin toncit berilah daku wang emas banyak-banyak

Haha  cam best je dapat tunggang Mr Panda. 

Alo lo bucuk bucuk meh tateh ta tateh ta

Ni lagi kelakor... kunun terobang bila habis snap je semua mengeluh ah lepas tu ambil lagi lepas sudah semua mengeluh ah... penat angkat kaki. 

Ini tak menjadi sangat sebab aku dah conquer kawasan depan. hehehe Belakang gelap jadi tak nampak kayu berlubang-lubang. Sian depa posing tak jadi. hehehe

Ini memang tak real sungguh. Nak berenang pun tak tahu gaya. adeh.. nak kuak lentang pun tak jadi. Kaknoor tu gaya apa tah. hahahaha

Ok selesai misi posing memosing.