Showing posts with label Travel -Surabaya. Show all posts
Showing posts with label Travel -Surabaya. Show all posts

Wednesday, June 8, 2016

Surabaya Day 4 - Masjid Cheng Ho - Last Day


Assalamualaikum,  
Ok akhirnya cerita Surabaya ni dah nak hampir ke penghujungnya. Kira dah boleh tutup buku lah cinetron Surabaya ni. Panjang bebenor kan sampaikan ambil masa sampai 2 tahun aku nak habiskan ceritanya. Walau pun begitu dalam banyak pi jenjalan kiranya yang ni lah paling havoc sekali. Sebab tu kalau boleh aku nak coretkan juga dalam blog. Buat kenangan katanya.

Monday, June 6, 2016

Surabaya - Day 4 Taman Safari



Assalamualaikum,

Apa khabar semua.  Wah lama sungguh N3 Surabaya aku nak habis. Dok belek-belek dalam draf eh ada 2 lagi N3 nak habis. Jadi cuba selesaikan lah. Nanti boleh korek cerita lain pulak ya yang banyak lagi tersimpan dalam draf tu hehe.  Apa pun N3 Surabaya ni memang banyak drama dan sinetron berlaku. Jadi kena habiskan sampai sudah. Apa pun kejadian yang berlaku anggaplah ianya satu pengalaman yang takan kita orang lupakan. 

Tuesday, November 17, 2015

Surabaya - Day 3 Pasar Baru dan Piza Hut



Assalamualaikum,

Selesai membeli cookies di kedai Amanda, Davit bawa kita orang ke Pasar Baru. Pasar Baru ni macam pasar biasa gitu. Jadi tempatnya memang lah sempit. Kitaorang bising dalam van sebab tak dapat lagi  kain batik dengan telekung. Besok dah nak balik malaysia.  Jadi Pak Herman cadangkan ke Pasar Baru. 

Thursday, October 29, 2015

Surabaya Day 3. Warung wareq Dan Amanda


Assalamualaikum,
Amacam dah puas tenguk ladang epal. Hah jom kita makan pula ya. Kat Ladang Agrowisata tu nasi goreng epal dia tu ciput. hahahaha nampak sangat tangki perut kita besar. huhuhu. Dah penat berpusing kat Kota Batu, perut pun sudah berkeroncong ala-ala ghazal gitu. Sekali lagi masuk Kedai Wareq lagi tapi kali ini lagi besar sikit daripada yang sebelumnya.   


Tuesday, October 27, 2015

Surabaya- Day 3 - Agro Kesuma (Kebun epal)


Assalamualaikum,

Ok sebelum ni kita dah petik pink guava kan so lepas ni petik epal lah pulak. Ok jom

Setelah selesai memetik pink guava, kita pi ladang epal pula ya. Ingat tak pintu masuk warna hijau bentuk buah epal. Kalau ke kiri pergi ke ladang pink guava dan ke kanan ke ladang epal tapi kena turuni tangga. Kawasannya kan berbukit gitu. Tapi nasib ada laluan untuk kerusi roda. Entah macamana lah si Davit cari jalan supaya dapat bawa Kak Nam pergi ke ladang epal.


Jadi bila geng kita orang dah petik buah Pink Guava, kita orang balik semula tempat yang mula masuk tadi untuk ke tempat yang lain pula. Kali ini jauh sikit kawasannya. Kita orang naik shuttle van yang telah di sediakan... Tu yang baju kuning bertopi cowboy si Aatian dan Nana(anak saudara KakNam) sedang menolong Kak nam naik van.

Tuesday, October 20, 2015

Surabaya Day 3 - Agro Kesuma (Pink Guava)

Assalamualaikum,
Ok kita sambung lagi cerita. Malam semalam sepatutnya keluar pergi cari Bakso tapi sebab dah terkejut bilik tak boleh check in, terus dah malas nak keluar. Cadangan pi carik Bakso ni sebenarnya idea Kak nam. Dia yang cadangkan semasa kita orang sarapan di Vila Mas Eko.. Tapi aku dan kaknoor tak setuju sebenarnya sebab kita orang tak minat bakso. Bakso yang ada kat malaysia pun tak doyan (suka) walaupun orang kata sedap lah apa lah. Tapi kalau fishball doyan pulak. hehehehe. Entah tekak aku tak suka walaupun sebenarnya aku suka sup. Oleh kerana tak keluar dinner jadi kita orang makan dalam bilik je. Maggi cup banyak,  ada tomyam lah kari lah, jadi layan maggi lagi sodap. Lepas tu ada juga aku bawa serunding dan kerepek kentang pedas. Biskut pun banyak juga. Lepas tu kesian lah pulak pada Davit yang tiada bilik untuk menginap. Entah apa dah jadi kat dia. Makanan yang di bawa dari malaysia sebenarnya aku, kaknoor dan kak uda yang pakat bawa dan masing-masing ada bahagian tertentu. Kalau bawa maggi hah orang tu yang bawa dengan pelbagai perisa. Yang bawa minuman paket 3 in 1 dan juga biskut rasanya Kak uda. Aku bawa kerepek kentang pedas, serunding. Nana pula tak ingat dia bawa apa. Bila dikumpulkan makanan yang kami bawa ni, boleh jadi 2 bungkusan tau. Itu yang kami kumpulkan dan bahagi pada Pak Herman dan Davit buat balik rumah pada hari akhir.  

Thursday, October 8, 2015

Surabaya - Day 2 - Brawi Jaya


Tenguk JM pergi Surabaya teringat lah pulak N3 zaman Tok Kaduk yang tak habis-habis lagi. huwaaaa ya ampun. Apa pun akan di cuba habiskan sebab ini memori daun pisang yang paling havoc masa berjalan. Kalau ada masa aku kayuh lah ya slow-slow maklumlah dah remaja purba ni banyak dah lupa ingatan.   


Monday, June 23, 2014

Surabaya - Day 2 - Pasir Berbisik/Savana


Assalamualaikum,

Amacam dah tenguk pemandangan Bromo dari Bukit Cinta? Cantik tak? Syukur pada Allah yang menjadi kan muka bumi ni dengan pelbagai keindahannya. Dan bersyukur pada Allah kerana aku berpeluang melihat keindahan muka bumi tersebut. Alhamdulillah diatas kurniaan rezeki ini Ya Allah. Amin.

  Ok kita teruskan perjalanan menuju ke Pasir Berbisik lah pula. Pemandangan diatas tu semasa nak ke Pasir Berbisik. Masa lalu kenderaan banyak tu terdetik juga hati eh tu banyak2 jeep tu pergi kemana ya. Kenapa tak berhenti kat situ. Ni aku ambil dari belakang Jeep. Masa tu terfikir Oh agaknya inilah yang depa katakan kalau nak ke Bromo jeep akan berhenti di situ. Lepas tu boleh naik kuda untuk ke bawah kaki gunung Bromo. Wah dalam hati emmm bestnya. Tak sabar ni nak menunggang kuda ke kaki bukit Bromo. Masa tu aku tak tahu kalau program dah bertukar. Dalam hati kalau Kak Nam tak boleh ikut takpelah kita orang je pergi ke kaki Bukit Bromo tu. Nak naik ke atas melalui tangga tu emm rasanya takde le malahan aku siap cakap dengan Kaknoor bila kami berbincang apa yang kami nak buat kat situ. Tenguk tangga je dah melangut kepala apa lagi le kami nak menapak satu demi satu. Jadi aku syorkan pada Kaknoor... takpelah tak dapat naik ke atas tenguk kawah dapat posing kat kaki tangga tu jadilah  yang penting kita dah sampai. Jadi itulah  kami berangan-angan bila sampai situ nak buat apa. Lagilah bila aku cakap aku teringin nak naik kuda tu posing ala-ala cowgurl takpun ala-ala bollywod gitu. Sekali rupanya angan ku musnah weiii. huhuhuhu Macam nak kena repeat lagi je ni.

Bila sampai di Pasir Berbisik apalagi posing time. Masa pagi tadi tenguk kawasan ni berkabus sekali bila sampai terang benderang ko. Walaupun cuaca panas tapi masih rasa sejuk sebab tu semua masih lagi berbaju sejuk walaupun nampak macam matahari dah nun segalah terangnya.

Sampai je misi posing memosing le semuanya. 

Gunung Batok di depan mata

Disebabkan cuaca dah terang apa lagi kuarkan le spek biru bercahaya ni. Cheh posing tak hengat diri.

Tiba-tiba kabus datang menjelma bagaikan ribut taufan tapi takde le angin menderu gitu.

Kita orang dah cuit tapak tangan di Pasir Berbisik.

Sarangheyo Bromo

 Sedang masing-masing dok posing sana posing sini datangle motor menjual sovenir. Tapi dia cuma jual Tshirt je. Apa lagi bongkar lah cari yang cantik Nasib baik aku teragak nak beli kalau tak huh hampeh tangan kosong. Key chain dan FM takde pulak dia menjualnya. Tshirt yang dia jual tu 4  helai harganya100,000RP. Murah tak? Kain tshirt dia oklah juga. Jadi aku rembat 8 helai untuk adik-adik lelaki aku. Kita orang bising juga napa lah takde sovenir lain. Mas Eko kata nanti boleh singgah di tepi-tepi jalan yang ada gerai menjual sovenir. Bila dengar Mas Eko cakap macam tu, jadi dalam hati hah bagus juga. Kut dia singgah kat gerai yang John beli sovenir murah-murah best juga walaupun aku tak tau nama kedai itu.
Hah ni cantik Buk?

Ni salah satu tshirt siap ada map lagi. kalau sesat boleh tenguk pada tshirt ni. 

Kabus semakin tebal melanda ke tempat kita orang. Dah puas semua dan disebabkan kabus menebal kita orang pun cepat naik Jeep ke Savanah lah pula.

Di Savanah pun banyak jeep tapi tak perasan lah pula orangnya kemana.


Kunun-kunun nak posing balik-balik pokok sekali opss mak kau ada tahi kuda lah pulak. Huh buat hilang mood je jadi berhati-hatilah kalau nak berlasak-lasak dalam rumput tu ya. Sebab aku hampir terpijak huhuhu 

Tarik Kak noor posing ala-ala Bollywood gitu. Kuch kuch hota hei... peletum peletum tum tum tum  

Cantik tak? Entah kenapa nampak langit biru Ya Allah cantiknya walaupun hanya bunga lalang je

Kat sini ada yang kata Teletubies tapi aku tak pasti yang macam mana bentuk dia. 
Entah apa-apa gaya je. Emmm hentam saje lah labu hehehe

Oleh kerana cuaca kering jadi rumput kekuningan. Kalau kehijauan mesti cantik kan. Hah ni kut Bukit Teletubies tu sebab nampak keluk alunannya tu macam comel je. emmm boleh ke aku kata begitu? Ayaik

Masa ni Kak Nam cuba menjejak kan kaki di Savanah. Oleh kerana dah kurus sampaikan seluar pun dah longgar. Tapi dek terlupa nak pakai tali pinggang hampir saje terburai. Nasib baik Kak uda menolong.

Kak uda tolong pegang supaya dapat dia posing.

Akhirnya dapatlah kita orang bergambar beramai-ramai.

Dari sudut tepi

Chewah ada tak gaya tuan punya Jeep. hehehe kan sama warna dengan baju tu. Alamak Mas Eko kat belakang tu dah jeling-jeling takut aku copet Jeep Biru dia.
  Tolong-tolong Jeep tak leh jalan. Jom tolong tolak. hahaha acah je tu.  hah kat belakang tu kut teletubies sebab jeep banyak kat situ. Si Mas Eko ni bukannya nak cakap, sombong sungguh. Kak noor dan aku cukup bengang dengan Mas Eko tu. Bila di tanya nak jawab pun macam hendak tak hendak je. Kang aku war-war kan kat seluruh dunia kang supaya jangan pergi ke villa Mas Eko kang baru tau. Sebab kak noor cerita, dia rasa lain macam masa tidur kat villa tu. Aku huh terus tidur tak sedar diri. hehehehe   

  Selesai kat savanah kitaorang pun naik Jeep. Sekali lalu hah nun nampak tak jeep lagi tu. Bila lepas je eh eh eh dalam hati aku tertanya-tanya, kenapa tak berhenti. Nak tanya Mas Eko kita orang dah boikot dia jadi tak tanya le. Pandang je lah lokasi nak naik kawah Bromo tu. Dalam hati huhuhu tak merasa le aku nak naik kuda ala-ala cowgurl. Hanya dapat pandang dari kejauhan saja.  

Dah masuk kawasan penginapan pelancong

Ni lalu kawasan penginapan dan ada kedai tapi jeep laju je. Sekali sedar-sedar, jeep dah berhenti depan villa. Hah dah sampai? Habis tu mana janji dia nak berhenti kat kedai tepi jalan supaya kami dapat beli sovenir? huhuhu sampai je dia terus masuk rumah dia. Kita orang pun suka tak suka terpaksa lah masuk villa. Masa ni dalam pukul 9 gitu. Dengan rasa lapar sebab belum sarapan lagi. Kata Kak uda pukul 11 kita akan check out ke Malang pula. Si Davit ayooo belum bangun lagi. Tapi sebab kita orang dah sampai dan nak buat macam-macam dalam tu dia terpaksale bangun. Kita orang terpaksalah meminta air panas lagi sebab nak bancuh air. Keluarkan lah roti, biskut serta makanan lain buat sarapan. Kesian kat Davit dan member dia sebab tak di bagi sarapan pun. Jadi kita orang bagilah biskut dan miuman 3 in 1 supaya dia dapat sarapan. Melampau sungguhlah Aatian ni buat anak buah dia camtu je. pandai-pandai le cari kalau lapar. Masa ni habis juga lah satu paket roti. Rupanya masa berhenti makan malam kak uda ada juga beli roti, takut tak cukup. Bila dia tanya rupanya ada pada Kak Nam, dia kata takde orang pun tanya kat dia nak ke tak jadi dia asume kita tak nak. Lah ada pulak macam tu. Sambil sarapan merungut-rungut juga le aku dengan kak Noor, kak uda dan nana sebab tak dapat beli sovenir. Setelah dah kenyang perut, masuk bilik nak tidur sekejap sebab mlm tidur tak puas. Dapat lelap sekejap cukuple. Masa ni lah baru tau dari Kaknoor rupanya, Aatian dah bagitau Mas Eko supaya di bawa ke Bukit Cinta, Pasir berbisik dan Savanah je. Bukit Cinta sebab mudah nak naik, manakala Bromo dia tak bagi sebab akan menyusahkan Kak Nam. huhuhuhu rupanya lagu tu. Adey aku dah rasa ralat. Aku cakap dengan kaknoor aku dah berangan tau nak naik kuda. Kak noor pun macam aku juga dah mula rasa ralat tapi nak buat macamana ikut jelah. Tu pun banyak juga kita orang ngumpat Mas Eko.... hahahahaha sebab banyak benda tak puas hati, Mas Eko tu memang tak mesra alam sungguh. At least cakap lah camni camtu apa yang perlu kami buat ataupun hah tempat ni apa tempat tu apa. Takde lah kami tertanya sesama kami je. Bila kita orang tanya pun macam tak hendak cakap je. Huh sombong sungguh.

 Oleh kerana bilik air hanya 1 je jadi sambil mengemas beg nak check out sambil menunggu turn nak mandi. Walau pun dah nak tengahari air kolah tu masih juga sejuk ketung tapi takan tak mandi lah pulak kan. Dah le pagi main cecah air kat mata ala-ala mandi gaya P. Ramlee lah, ni kang ada yang kata aku kata kambing lah pulak sebab takut air. hahahaha. Jadi 45 minit sebelum pukul 11 kita orang pun dah siap.    
  
Bersiap nak check out

Dari atas Vila Mas Eko nak turun jalan depan tu ke bawah ke Malang pula.



Seronok melihat tanaman di lereng gunung. Cuaca sejuk kan tentulah sayur-sayuran menjadi.


Lalu Hotel Yoishi teringat blog sapa tah aku baca dah lupa, yang menginap kat sini

Dah keluar dari kawasan 

  Sebelum ni kita semasa datang dah malam jadi tak nampaklah keadaan sekeliling. Sekali bila dah siang bila tenguk kat sekeliling jalan rupanya erkkkk camno le Drebar bawa memecut di jalan yang begitu hampir dengan lereng bukit tu bayangkan kalau terbabas ke apa... huhuhu dijauhkan le. Alhamdulillah takde apa-apa. Bila dah siang melihat keadaan sekliling kawasan pergunungan memang cantik, bila jenguk ke bawah... gayat.

Tenguk tu tepi gaung beb. 

Cantik kan? Rumah di lereng bukit.

Tiba-tiba awan menyapa menutupi alam sekeliling kawasan pergunungan tersebut.


  Kami sampai di setesyen bas katanya tapi aku tak pasti nama tempat ni. Oleh kerana kat atas kan kita orang dah bising tak dapat FM jadi drebar iaitu Pak Herman kata mungkin kat sini ada. Tapi memang menyedihkan. hanya ada 1 kedai yang menjual dan hanya ada 5 keping je. Kaknoor nak pun jadi terpaksa mengalah sebab masing-masing nak banyak. Jadi hanya Kak uda je yang dapat. Kita orang senyap je lah nak kata apa. Senyap-senyap pun Nana  tercakap juga sepanjang berjalan kali ni lah cuti-cuti berjalan, dia tak dapat beli FM dan keychain. huhuhu kami pun sama le.
   
Kedai -kedai yang terdapat di stesyen bas

Ni lah stesyen basnya.



Dah tak ada benda yang nak di beli kami pun teruskan perjalanan menuju ke Malang. Tu sign board jalan menuju ke Surabaya. Yeh ladang Epal menunggu kami.