Wednesday, February 15, 2012

Wisata Jogjakarta Geng UB Hari ke 3 Bhg 1

  Salam semua. Ok kita sambung hari ke 3 pula ya setelah malam ke 2 girang menyambut besday in advance bagi setahun, sambung berjalan lagi ya. Tapi hari ni best sebab setelah penat berjalan kami akan pergi Spa. Lagi pun Hari last sebab besoknya dah nak balik Malaysia pula.  Kira hari last perabih Rupiah lah ye. Apa lagi yang tak cukup atau ada duit lebeh lagi boleh ler perabih lagi kat Jalan milioboro pula.


    Sarapan pagi ni Buk Artik sediakan bubur. Manakala Bunga dan Buk Artik pergi mengunjungi pusara kedua ibu dan ayah serta mengunjungi keponakan Bunga. Kesian Bunga dek kerana kami semua sampaikan tidak sempat mengunjungi keponakan dan saudara-maranya di Jogja. Walau pun begitu sambil menemani kami berjalan dan bershopping sempat lagi membeli oleh-oleh buat keponakannya. Kampung Bunga sebenarnya adalah di Jogjakarta. Tetapi kerana bekerja dan kemudiannya telah membeli rumah di Jakarta jadi Bunga sudah jarang balik Ke Jogjakarta. Kiranya kunjungan kami ke Jogja membuatkan Bunga dapat balik ke kampung halamannya. Kak noor rajin menyelidik susur galur keturunan Bunga sekeluarga sebab dia tenguk Bunga begitu sopan santun. Hasilnya rupanya Bunga mempunyai darah Keturunan Kraton Jogjakarta. Malahan pusara bonda dan ayahanda Bunga berasingan daripada pusara orang lain. Sebab itu Bunga begitu ayu dan berlainan daripada keturunan Indonesia yang lain kerana darah keturunan Diraja yang di warisinya. Walaupun kata Bunga Bondanya meninggal semasa dia masih kecil lagi tapi kalau sudah  berdarah Keturunan Diraja ianya diwarisi turun temurun dan terpamer dari raut muka dan keperibadiannya.  

Agenda pagi kami ialah mengunjungi Pantai  Parangtritis. Kat sini terdapat kereta kuda atau di panggil Bendi. Kerana ada 8 orang jadi kita orang booking Bendi 4.

Ni harga menaiki Bendi. Kita orang naik sampai ke Parang Endog. Jadi oleh kerana berdua bayaran sebanyak 20,000RP iaitu Rm7. Aku naik dengan kaknoor. Nasib baik kaknoor kecik sikit, kalau dua-dua besar huh sian Bendi nak bawa kitaorang. hehehe 

Bendi siap sedia menjalankan tugas.

Wan naik bersama dengan Nawwir

Larilah oh kudaku ... Kudaku gagah berani. Kaksu kata kudanya bernama Aminah. hahahaha ada nama rupanya. Kita orang tak sempat tanya nama kuda yang kami naiki pun.

Kami berhenti di sini dimana terdapat air terjun. Cantik sekali. Selepas berposing bagai kami pun balik semula ke tempat permulaan tadi.

Pantainya berpasir hitam dan ombaknya begitu kuat menghentam pantai. Pengunjung yang datang tidak dibenarkan mandi-manda sebab ombak kuat maklumlah dari Lautan Hindi tetapi ada juga yang cuba-cuba nak berenang. Tak tahulah kalau ada yang mati lemas. Tapi memang ngeri juga lah tenguk ombaknya yang begitu kuat.

    Selesai menaiki Bendi kami pun pulang semula ke Bandar Jogja. Kali ni singgah pula ke kedai menjual Abon. Abon ni sebenarnya di malaysia kita panggil serunding. Tapi Wader, Bakpia dan yangko tu aku tak tahu apa kebendanya. Lupa nak tanya Bunga.Kita orang nak beli sebab masa sarapan Buk Artik ada sediakan. Bila dah makan masing-masing suka dan nak beli buat oleh-oleh. Aku cuma beli Abon manis dan Abon pedas. Abon pedas berharga 18,000Rp manakala abon manis 17,000Rp. Selain daripada tu aku beli sictra berharga 6,000Rp. Sictra tu rasanya macam jeruk kulit buah manis gitu. Buah apa tak pasti pulak. Sebab dok rasa tak dapat agak dibuat dari kulit buah apa.

Ni pelbagai jenis makanan dan kuih muih yang ada di kedai Abon tersebut. Bermacam-macam jenis kuih, kerepek dan kudapan lain.

Selepas tu kami singgah di kedai silver. Kak su yang teringin nak beli cincin. Aku tak minat sangat hanya jenjalan dan memandang sahaja.

Pelbagai anting-anting silver.

Selepas tu singgah di Universiti Gajahmada yang merupakan Universiti yang femes di Jogja. Ala janji dapat posing walaupun hanya mengelilingi fakulti yang ada didalamnya.

  Selepas Universiti gajah mada terus menuju ke Gunung Merapi. melihat kesan-kesan meletusnya Gunung Berapi tersebut sehingga mengorbankan Penjaganya Mbah Marjan. Tenguk lah motor yang membawa makanan Minang, macam rumah minang gitu. Ni agaknya orde hantar ke rumah kut cam Piza Hut gitu.  

  Kalau tenguk pada history meletusnya Gunung merapi ialah pada 20 sept 2010. Maknanya dah setahun lebeh ianya berlaku. Dan kawasan atau kesan-kesannya masih ada walaupun pokok-pokok dan tumbuhan dah mula menghijau. Kiranya tempat kunjungan yang dijadikan tempat tour yang kami pergi ni pun turut sama kena musibah, namun mereka dah bersihkan dan bina rumah baru. Malahan ada tour pula ke makam Mbah Marijan penjaga kunci gunung Merapi. kalau tenguk pada gambar yang terdapat di Hotel Buk Artik memang lah kesian terutamanya yang tidak dapat menyelamatkan diri dengan abu gunung merapi dan suasana diselubungi asap dan debu Gunung merapi. Entah berapa kilometer agaknya ya malahan sehingga sampai ke Bandar Jogja juga.

Tak nampak puncak Gunung merapi sebab sedang ditengelami oleh kepulan awan yang tebal.

Tenguk lesung yang dibuat dari batu gunung macam ni rasa macam nak beli bawa balik je tapi mengenangkan beratnya terus tak jadi. Susah lagi nak jumpa lesung macam ni. 

Ni merupakan senduk kayu yang diperbuat oleh kayu. 3 keping berharga10,000Rp. Aku beli 3 ja. Tapi si yah huh borong sakan. Rasanya hampir seperuh dia beli buat buah tangan. Kiranya senduk kayu ni kiranya oleh-oleh di bawah kaki gunung Merapi lah.  

Wan ada cakap bunga apa tapi susah nak sebut dan tak tahu apa namanya. malahan jadi tajuk novel rasanya tapi novel Indonesia le sebab wan suka baca novel Indonesia.

Warna warni 

Buah salak berwarna kuning dan hitam. Yang warna kuning tu jarang dan tak pernah lagi jumpa di malaysia tapi kalau yang kulit hitam tu banyakle. Kaknoor yang suka terus je beli. Aku tak minat tapi minta juga sebiji sebab nak rasa sedap ke tidak. Lebeh kurang sama je rasanya.
Melayan buah salak hasil belian kaknoor.

Sambung ke bahagian 2 ya.

4 comments:

  1. waduh neng...ku pikir apa bendi...kiranya kereta kuda ya kalo di malaysia..mujur saja bendinya nggak macet dinaikkin kamu....waduh, waduh, asyik ya kamu....bikin gue iri gitu....kapan sih mau ke sana lagi? bisa gue ikut nggak?

    ReplyDelete
  2. gue minat mbanget dong sama lesung gunung berapi itu...kalo bikin sambal totok mungkin sekali pedasnya seperti berapi jugak gitu...

    ReplyDelete
  3. Hahaha aku pun terfikir macam tu juga bila tenguk lesung tu. Kalau tak ngenangkan kena seberang lautan dah lama aku rembat bawak balik. Susah woiii nak jumpa.


    Hahahahaha bendi buat masak goreng bersambal pun sodap. hahaha

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wr wb.

    Salam kenal saya Jati dr Ganesha Tour Jogja. Kami adalah perusahaan jasa tour n travel khususnya dalam bidang pakej wisata Jogja. Selain paket wisata Jogja kami juga melayani paket wisata luar kota seperti Dieng, Bali, Lombok, Karimunjawa dan lain-lain. Kami berikan harga yang murah dengan pelayanan maksimal karena kami handle langsung dari Jogja. Jika bapak / ibu ingin melawat ke Jogja dapat menghubungi saya via whatsapp di +628985101301 atau call +62 274 7890010. Email: ganeshabantul@yahoo.com

    Berikut contoh paket wisata dari kami:
    Jogja 4D3N Tour

    Jogja Tour: Pantai Parangtritis, Borobudur, Museum Ulen Sentalu, Lava tour, Kraton, Tamansari, Prambanan, Kotagede

    1st day
    11.30 – 12.00 jemput dari airport
    12.00 – 13.00 menuju local resto
    13.00 – 14.00 makan siang
    14.00 – 15.00 menuju hotel untuk check in
    15.00 – 15.30 check in hotel
    15.30 – 17.00 menuju pantai parangtritis
    17.00 – 18.00 pantai parangtritis
    18.00 – 19.00 menuju local resto untuk makan malam
    19.00 – 20.00 makan malam
    20.00 drop hotel

    2nd day
    08.00 – 10.00 menuju candi Borobudur
    10.00 – 11.30 Candi Borobudur
    11.30 – 12.00 menuju local resto
    12.00 – 13.00 makan siang
    13.00 – 14.00 menuju ulen sentalu
    14.00 – 15.30 ulen sentalu
    15.30 – 16.00 menuju lava tour
    16.00 – 17.30 lava tour
    17.30 – 18.30 menuju local resto
    18.30 – 19.30 makan malam
    19.30 drop hotel

    3rd day
    09.30-10.00 menuju kraton
    10.00 – 11.00 kraton
    11.00 – 11.30 menuju tamansari
    11.30 – 12.30 tamansari
    12.30 – 13.30 menuju local resto
    13.30 – 14.30 makan siang
    14.30 – 15.30 menuju prambanan
    15.30 – 17.00 prambanan
    17.00 – 18.00 menuju kotagede
    18.00 – 19.00 kotagede
    19.00 – 20.00 menuju local resto
    20.00 – 21.00 makan malam
    21.00 drop hotel

    4th day
    Tba drop airport


    The price includes:

    • Private Car / Minibus / Bus
    • Drivers and assistant (+ driver and assistant’s meal)
    • 2 / 3-star Hotels in Yogyakarta
    • Breakfast in hotel
    • Dinner & lunch at local restaurant
    • Guide
    • Entrance tickets listed in itinerary
    • Parking fees
    • Insurance
    • Mineral water

    The price excludes:
    • Flight Tickets
    • Personal expenses
    • Any other optional tours, which is not specified in the itinerary
    • Tips for guide and driver

    * Price does not apply to peek season and high season

    Price: RM 497

    Jika tertarik dapat langsung menghubungi saya di telp +62 274 7890010. sms / whatsapp +62 8985101301. Email: ganeshabantul@yahoo.com. Terimakasih.

    Kami juga melayani pakej wisata dengan tujuan sesuai dengan keinginan Anda.

    Wassalamualaikum wr wb

    www.wisatamurahjogja.com

    ReplyDelete