Friday, February 10, 2012

Wisata Jogjakarta Geng UB Hari Kedua Bhg 3

  Salam semua. Kali ni sambung lagi acara Hari kedua ya. Hish banyak bebenor sampai dah 3 bahagian ni. Almaklum ler gambar menjadi intipati cerita. Jadi kenalah tepek gambar untuk mengambarkan keadaan yang berlaku. Tapi kalau tepek gambar ja tanpa penerangan pun tak best juga kan. Tu belum lagi citer korea yang  aku pergi sebelum ni. Rasanya lagi banyak gambar yang diambil. Kamera baru tu boleh ambil 1000 lebeh juga gambarnya setelah dikurangkan sixe picture yang diambil.

  Setelah pergi ke Toko Gramedia, pergi pula ke Jalan Molioboro lagi. Kali ni masuk kedai CD nak cari citer Di bawah Lindungan Kaabah oleh Bung Hamka tetapi semuanya sudah habis. Kak Su sempat lagi tu beli tshirt untuk Arjuna hatinya di malaysia. Lepas tu kami cari kedai kek nak beli besday kek untuk celebrate bulan Jan. Tapi akhirnya di cadangkan celebrate in advance untuk setahun. Selesai booking dan bayar kek apa lagi terus menuju kedai kaki lima pula. Semalam pergi ke kedai beli kain Batik kali ni beli sovenir pula. Sepanjang kaki lima jalan kami berjalan malahan sampai kehilangan kawan. Nasib baik tak jauh antara satu sama lain. Ada yang masuk kedai Kain Danur Hadi lagi, ada yang masuk kedai kain pasang sebelum ni. Ikut kepentingan masing-masing ler apa nak beli lagi mana yang tak cukup.

   Keychain pelbagai jenis. Akhirnya beli purse berbaju batik sepuluh keping  mana 1 kpg harga 10,000 Rp dan 3 paket keychain kasut batik 10 keping 1paket  dan coin punch batik 2 paket yang harganya sama setiap satu 10,000RP. Ok setel dah untuk sovenir. Cari beg kecil batik pula.

Cantik kasut bercorak batik. Tapi kenapalah aku tak teragak nak beli ya. Kalau tak ok juga boleh guna bawa jalan. Hish hish.

Pelbagai jenis gelang yang dengan pelbagai jenis corak. Cantik.

    Kami jumpa satu kedai menjual beg bunjot batik tapi member dah borong habis untuk kengkawan. Sampaikan habis semuanya di borong. Lepas tu cuba cari kedai lain pula. Mula-mula tu eksyen. Panggillah Bunga minta tolong tawarkan. Hah dapat. 12,000Rp untuk 2 beg sedang. Mula-mula 20,000Rp rasanya. Beg kecil dah habis carik beg besar beli 2 setiap satu 20,000RP. Ada nama jogja ya. Habis dah beg bonjut semua dah di borong kita orang pun balik cari makan malam pula

   Tempat makan yang ada di tepi jalan berhampiran jalan Molioboro. Didalamnya ada meja kecil dan didepannya pelbagai jenis lauk yang di jual. Macam makan nasi campur ja tapi makan di belakang di meja kecil tu. Duduk atas lantai sambil menjamu selera. Banyak kedai makanan style macam tu.

   Bunga bawa kami makan di sebuah gerai yang dikatakan murah. Teringin nak makan benda bergoreng tapi cuma ada Bakmi goreng dan Bakmi Godog. Bakmi tu mcm mee juga macam maggi mee. Oleh kerana tak cukup kerusi ada yang duduk bahagian belakang manakala aku dan kaksu serta Bunga dan nacha dok bahagian depan. Tempat makannya gelap sikit dan sunyi. Lepas tu ada anjing pulaknya. Apa lagi sesekali dengar lah anjing tu menyalak bila ada orang datang. Hush seram juga. Lambat sungguh menunggu makanan. Mana taknya lambat. Sekuali di goreng untuk seorang jadi jenuh le kami menunggu. Geng belakang dah dapat malahan dah habis makan tapi aku dan kaksu punya lambat. Malahan aku punya yang akhir sampaikan dah nak masuk angin perut apa lagi bila aku minta air teh halia. Tukar dengan kaksu airnya sebab tak tahan angin sikit2 nak keluar bila di minum teh halia tu.   

Ni Bakmi godog iaitu rebus atau sup.

Ni Bakmi goreng pula.

   Bila geng belakang dah habis dan tempat kami ,orang yang makan tu dah balik depa pun tukar ke tempat kami sambil menyembang. Entah apa yang kaksu cerita sampaikan kaknoor serta yang lain terbahak-bahak ketawa. Masa aku dan kaksu makan aku terdengar bunyi tapi bila tanya kaksu dia ingatkan bunyi musik yang sedang berkumandang berhampiran. Rupanya kak noor pun kena juga. Bila dah balik malaysia dia citer kakinya ada lebam. Malahan Yah pun ada juga tapi perasan masa dah balik rumah. Kaknoor pulak selepas balik hotel baru perasan paginya. Hish seram pulak tempat makan yang kami pergi ni. Dah le tempatnya menyeramkan dengan cahaya yang gelap rupanya ada benda lain pulak.

Tenguk tu dia masak guna dapur arang patut ler lain rasanya dan memang sedap. Semuanya licin. Sedap dan memang semuanya dah lapar. hahahaha


Belakang tu tempat makan yang kami duduk. Gelap dan sunyi. Tapi pelajar ramai yang datang makan sebab ianya murah. Sekali lagi Bunga belanja kami. Segan pulak asyik Bunga belanja ja.

Hasil belanja memborong hari kedua. Ada lagi sebenarnya tapi ada yang dah masuk bilik. Masa mula-mula memang penuh melambak beg hasil borongan.

Ni lah kek untuk kita orang celebrate besday in advance di Jogjakarta.

Yang kelakor tu siap ada background sound efek lagi yang didatangi khas kumpulan Rock dari Malaysia. hahaha Nilah ruang tamu yang menjadi tempat kami makan dan lepak. Kiri dan kanan bilik hotel.

Besday gurl bulan 8

Besday gurl bulan 7

Lepas tu kami makan beramai-ramai sambil bergelak tak sudah-sudah. Ada je yang di gelakkan. Acara hari kedua berlangsung dengan gembiranya. Hari ke3 lagi best selepas selesai semua nak pergi ke Spa pulak.Ok kita sambung hari ke 3 pulak ya. 

2 comments:

  1. meriahnya...siap sambut b/day gegirl n kek lagi. seronok le kedai2 sbb u n geng memborongkan.. he3.

    ReplyDelete
  2. Salam sis,
    Berjalan memang ler seronok. Lupa sesekali masalah di malaysia. Apa lagi geng sekepala hah memang menjadi-jadi le acara beronggeng. hahaha

    ReplyDelete