Monday, May 25, 2015

Buku Resepi Dapur Makcik Raja- JS Adiwarna


Assalamualaikum,

   Wah seronoknya dapat memeluk buku resepi hasil tangan kak su aka Penulis Noor Suraya. Yang membezakan buku Dapur Mak Cik Raja ni ialah ianya ada sedutan 8 novel tulisan kaksu selama ini dan juga resepi autentik daripada 8 novel tersebut. Kiranya didalamnya ada 3 bahagian. 1 ialah resepi  masakan yang disebut didalam novel dan di keluarkan serta di visualkan masakan tersebut. Yang ke 2 ada sedutan novel yang berkaitan. Yang ke3 ada cerita yang tidak diceritakan didalam novel samada memori daun pisang zaman dolu-dolu semasa pembikinan novel tersebut atau tempat lokasi didalam novel yang telah di jelajahi.  Pada aku memang best dan lain daripada buku resepi yang biasa kita tenguk.     

  Ini deretan 4 bekas yang mewakili memori nenek, atok,mak saudara, dan mak  kaksu. Kiranya memori tinggal bersama aruah nenek serta mak saudara yang ramai yang telah memahirkan kak su didalam bidang masakan. Apa lagi kak su mempunyai asal keturunan Gujerat dari belah mak, keturunan acheh belah bapa ini telah menambahkan resepi yang pelbagai jenis  yang diperolehi daripada aruah kedua ibu bapanya serta Aruah atok dan mak saudaranya. 


Tenguk gambar gulai rempah giling ikan puyu wah kecur je. Kata kaksu Kat belah Utara femes dengan rempa kari cap tarbus. Erkkk aku belah selatan tak penah pulak jumpa. Katanya memang sedap. Ada sesiapa org utara yang pernah nampak rempah kari cap tarbus boleh lah habak kat aku. Tak pun kena tanya kaksu lah kut dia boleh belikan. Mesti lepas tu amsak kari memang kaw kaw le .


Gulai kurma telur Itik pun nampak sedap je. Telur itik yang aku pernah masak ialah masak lemak cili api. 

Ayam golek pengantin Tok Chik Nah ni dalam novel Yang Jauh di Pulau. Tenguk gambar je wah mengecurkan. Telur burung puyuh tu di sumbat dalam dada ayam semasa dimasak. Emmm tak penah pulak aku rasa macamana. Selalu buat ayam golek biasa je.

Tapi ini yang lagi marbeles rasanya. Walaupun simple sedap tau. Apa lagi dapat gulai lebehan semalam tak kiralah gulai ikan ke ayam ke memang cecah bertalu-talu. Selalunya kita orang tak campur kelapa cuma lempeng biasa je atau pun lempeng batak sebab hanya tepung dan air.. sikit garam... buat cair-cair terus melempeng nipis-nipis. Kalau musim hujan huh melempeng entah berapa banyak pun tak tak tau sebab asyik habis je. hahahahaha. Layan dengan kopi o panas-panas atau teh o... fuh kenyang perut suka hati.

Ni sedutan dalam Novel Panggil aku Dahlia. Dahlia kirim tart sebanyak 10 biji bertulis I am Sorry tapi Wadi ingat I love you . Kalau nak tau kena dapatkan novel Panggil Aku Dahlia, best ceritanya. Perebutan ladang Teh di Cameroon Highland menyebabkan permusuhan keluarga diantara keluarga Dahlia dan keluarga Wadi.

Udang galah ni selambak betul dalam gulai masak belimbing buluh. Fuh kecur -kecur .

Lepat liat ni dari cerita Tanah Andriyana. Kesukaan Aliya rasanya. Tanah Andriyana mengimbau cerita berlatar belakang kan cerita di Indonesia dan Langkawi. Percintaan antara generasi dahulu menular kepada generasi sekarang. Namun generasi sekarang terlalu banyak onak dan duri untuk mengapai bahagia akhirnya. Best cerita Tanah Andriyana tulisan Kak su terbitan Creative Enterprise. Sebab ada cerita sejarah zaman dulu-dulu sewaktu penjajahan belanda di Indonesia emm kalau tak silap aku lah. Keluarga Andriyana melarikan diri dari buruan Belanda dan tinggal di Langkawi. Kisah cinta Andriyana kemudiannya  terjalin dengan Ku Fitri. Lepas tu apa terjadi antara kisah cinta Andriyana dengan Ku Fitri memang menyayat hati. Itu kisah cinta generasi dahulu. Pertemuan Hadi dengan Aliya telah membuatkan cerita lama terbongkar semula. Hingga timbullah kisah mengapa keluarga Hadi bermusuhan dengan keluarga Aliya berkurun lamanya. Best tau cerita Tanah Andriyana ni.   


Tapi memori lane kaksu semasa kecil-kecil di rumah bernombor 376 itu memang bestlah. Aku jadi seronok membacanya. Teringat pula aku zaman kecil-kecil dengan Aruah nenek dan Aruah mak saudara yang ramai di rumah pusaka Aruah Nenek. Malangnya rumah pusaka yang menempatkan begitu ramai orang dan juga tempat permainan aku masa kecil-kecil dahulu telah pun di robohkan. Tapi memori zaman dulu masih segar dalam ingatan. Depan rumah aruah nenek aku  luas. Ada pangkin di tangga depan sebelum ada tangga lain untu turun. pangkin tu boleh jadi tempat orang tua duduk berjuntai kaki sambil menyembang. bawah rumah yang tinggi tempat bermain pun boleh. Tapi takut sebab dah di momokkan ada hantu bawah rumah nanti kena sorokkan. Kat depan kita orang pernah bermain tiang galah. Sampai 10 barisan gitu tapi seronoknya sebab belum sempat habis game dah faul. Bila start kumpulan lain pun macam tu. Memang sepetang tu riuh gegar main tiang galah. Budak sekarang entah tau atau tidak main tiang galah. nama lain aku tak pasti pulak. 

Ok bagi yang berminat dengan Buku resepi Dapur Mak cik Raja boleh lah jenguk website Jemari Seni Adwarna ya. Boleh pesan disana. 



#Dapur Makcik Raja

4 comments:

  1. ulasan novel yang best ni...novel notie yg mana satu..mesti notie juga penulis novel ni..

    ReplyDelete
  2. Sis PI saya tak pandai menulis novel tapi saya selalu menyibuk dengan penulis novel. hahahahaha. Saya hanya tau merapu je sis. Ni tolong promote kawan punya buku je.

    ReplyDelete
  3. unik sekali buku resepi ni..lepat liat!!! lama tak makan..

    ReplyDelete
  4. Nohas... tu lah kelebihan kaksu... dalam novel ada makanan yang menjadi kesukaan dan akhirnya resepinya dizahirkan untuk tatapan umum. Wah pandai buat lepat liat ke? Mesti sedapkan makan lama macam tu.

    ReplyDelete