Thursday, January 7, 2016

Geng Ub pi Langkawi Day 2 - Makan Tengahari dan pi Batik Atma



Assalamualaikum,

Setelah sepagian menaiki bot, apa lagi panas berdenting lagi. Sudah semestinya jalan-jalan cari makan pula ya. Kali ini kita orang makan kat Restoren Kak Tie Nasi campur. Wah... sampai je terus je tuju tempat makanan dia yang terhidang. Semua sedap-sedap ko. Huh kecur pulak tenguk lauk ni. *gulp-gulp telan air liur*. hehehe.  Tenguk sayur terung tu yang tak tahan. Sambal lagi fuh.... sodapnya. 




   Hangpa tak kecur ke tenguk makanan dia yang macam-macam ni. Huh memang sodap beb. Sampaikan rambang mata nak pilih makanan apa yang nak di makan. Tempat ni memang femes. Semasa kita orang sampai meja depan tu semuanya penuh, orang sedang makan. Mula-mula tu macam takde tempat duduk tapi sebab dok ralit membelek lauk nak pilih, apa nak di makan, hah  sikit punya lama ko. Sekali bila dah sudah pilih eh... orang dah habis makan ek... hehehe Begitu ralitnya kami memilih lauk. Jadi adalah tempat untuk kami pula ya....





    Aku memang tak tahan sungguh ni tenguk pajeri terung. Sambal ikan bilis, ikan bakar... hah apa lagi.                                      


Dah pilih lauk pauk, lepas tu share ikan bakar dengan nawwir. Sorang seekor ya. Share piring je. hehe Gulai kawah pun ado. Fuh memang sodap menjilat jari wei. Rasa macam semua lauk pun nak rasa. Nawwir pulak lagi gula-gulakan kita orang. " hah pilih-pilih... banyak lauk pun tak pa"... lagi lah laju kita orang ceduk lauk. hehehehehe


        Hah ni lah lauk yang saya pilih, ado pejeri terung dengan nenas, kerabu perut, hati goreng dengan kacang, sayur terung berlada. Penuh sepinggan dengan pelbagai lauk dan sayur. hehehe. Lepas tu ikan bakar lagi. Fuh air seperti biasa 2 gelas. hahahaha. Memang puas sungguh lah melantak tengahari tu. Lauk-pauk yang memang menyedapkan dan mengonyangkan perut dengan ikan bakar serta air asam yang fuh marbeles..... pergggghhhh memang terbaik doh. Sampai lah ni terasa-rasa tekak air asam dengan ikan bakar dia. Air asam memang bertambah aje. Memang kiranya puas melantak le tengahari tu.

      1 meja kita orang conquer . Makan pun tunduk je. hehehehe memang le makan menunduk takan mendongak pulak kan.

               Nilah Restoren dia. Kata Nawwir dekat dengan market Kuah.

Sudah selesai... 2 gelas tu sudah semestinya aku punya. 

Opss lupa sebelum singgah kat Restoren Kak Tie ni kita orang singgah kat Idaman Suri. Sebab lalu terus je singgah. Oleh kerana tidak boleh ambil gambar idakle ado gambarnya walaupun dalam hati mencuit2 nak ambil gambar. Sebab ada barang yang nak beli tapi mengenangkan nak bawa akhirnya aku beli 2 mangkuk satu bentuk 4 segi satu lagi bulat. Ni kiranya dah start shupping le ni. 



Lepas tu singgah tempat gamat. Iaitu Nusantara Maju Enterprise.


       Beli minyak gamat, balm pala, minyak panas. Ni boleh tolong akak aku urut pakai minyak panas tu lah.
                                     Body scrub sabun la entah apa-apa scrub aku beli.
                                                                 Mimyak gamat jangan lupa ya.

Lepas makan,  balik Hotel. Mandi, salin baju , solat dan lepak jap lepas tu ukur jalan lagi. Shopping pulak ya.

   Masa menunggu zan sampai, kat depan hotel tu banyak kedai. Apa lagi cari kacamata hitam. Melaram jap.
 
       Singgah Batik Atma, masuk je terus ke tempat canting batik tenguk depa buat batik. Entah macamana lah Kak uda sudah tersnap gambar. Apa lagi lah kena sound direct dengan seorang perempuan. Kita orang yang dengar cepat-cepat cabut gie galeri yang lain. hehehehe Rupanya taukeh dia sudah ngamuk beb. Memang lah batik special  buatan tangan kan mana-mana tempat pun tak boleh ambil gambar. Tapi aku degil ambil juga secara sorok-sorok. hehehe


    Tadaaaaaa 2 keping tu gambar hasil produk Batik Atma. Kita orang tak beli pun saje je buat ngabihkan masa tapi tak lama pun. Belek sana belek sini rasa mahal (teruknya macamanalah hasil produk melayu nak laku) terus keluar. Sorilah taukeh Atma.... tersentap jap kena marah terus kita orang tak beli apa pun. hehehehe


                                 Tu Kak uda buat muka tempe je keluar hehehehe.

 Nampak je papan tanda ni masa kat Minyak Gamat Samudera tadi. Rupanya berdepan je kedainya. 
Jadi selepas pi Batik Atma lalu jalan yang sama tadi terus tuju kedai Batik Asli yang kita orang nampak semasa beli Gamat sebelum tu. Apa lagi terus lah singgah. Cantik-cantik kain Batik jawa asli dia. Kaknoor lah yang pandai memilih kain batik jadi pakar rujuk kitaorang. 
         Hah menimbun tu batik Jawa Asli. teringat yang kita orang tinggal di langkawi lebih dari 3 hari jadi boleh borong lebih dari 3 helai lah. Huh terus sakan ko memborong.


               Yang kelakor tu kaknoor yang kibar kain,  kita orang yang membeli. Sampaikan ada sekali tu kaknoor geram sebab belum sempat fikir,  kita orang tenguk cantik terus sambar. hahahahaha Sori kaknoor.
Bagusnya kain batik ni kibar dulu baru nampak coraknya cantik ke tidak,  kalau dalam bungkusan ko pilih tak nampak. Kalau dah di kibar hah memang ko rambang mata nak beli. Kain batik asli ni sepasang dapat Rm 15. Ada yang depannya tu dibagi 5 pasang Rm 60. Kain batik juga siap dah di mesin. Aku rembat Batik Asli 3 pasang dan yang dapat 5 Rm 60. Dah 8 pasang ko. Selain dari batik asli ada juga jual baju-baju serta beg anti maling. Ramai yang beli beg sebagai persediaan membawa lebih muatan tambahan. hehehehe Persediaan untuk memborong le apa lagi. Shopping time nanti tau je lah berapa banyak beg yang di bawa.

Lepas tu kat sebelah kedai tersebut ada jual bahulu ikan, panas-panas keluar dari oven. Sedap. Ada juga jual ikan bilis mata biru. Aku beli udang kering tapi tak kering sangat. Katanya boleh buat sambal tumis. 

Semua dah masuk dalam van kecuali Kaknoor. Bila Kaknoor keluar je chewah kaknoor johan memborong kain batik asli. Bila dah masuk dalam van, kaknoor kata kain batik Asli tu sebenarnya murah sangat. Kat KL mana nak dapat RM 15 sepasang, paling kurang Rm 30 kata dia. Lepas tu cik abang dia kirim beli kain pelikat. Pun kata kaknoor corak dia cantik-cantik sebab tu lambat sebab berwasap dengan cik abang di rumah nak corak apa. Dengar kaknoor kata murah, wah hati aku sudah tidak keruan bila dengar kata pakar kain batik. Takpe ada lagi masa. Kata nawwir takpe kalau agak-agak ada sesiapa nak beli lagi kain batik asli, boleh singgah sebelum balik nanti. Lepas ni kita pi minum petang ya. 

2 comments:

  1. ASSALAM SEDAPNYA LAUK PAUK TELAN AYAQ LIUQ MANDANGNYA NOTIE...WAH SAKAN BORONG KAIN BATIK YA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kak.... sya buat n3 ni pun dok kecur dan teringat-ingat kesedapan lauk pauknya. Kain batik murah dan cantik borong untuk adik beradik kak.Saya ramai akak sebab tu beli buat oleh-oleh untuk mereka.

      Delete