Tuesday, January 3, 2023

Keraton Mbah Anang di Kampung Parit Bugis Muar

 




Jom kenali seni bina masyarakat Jawa di Daerah Muar, Johor

Jika anda berkunjung ke Daerah Muar, jangan lupa untuk luangkan masa melawat Keraton Mbah Anang yang ada di Kampung Parit Bugis, Muar, Johor.
'Keraton' memberi maksud 'istana Jawa' yang menampilkan seni bina gabungan elemen dua (2) suku kaum, Rumah 'Jawa' di Kampung Parit 'Bugis'. Dengan keunikkan rumah Keraton Mbah Anang yang dilihat dari inspirasi reka bentuk dan falsafah seni bina budaya Jawa melalui ukiran-ukiran kayu cukup seni dan cantik.
Selain keunikan 'Keraton' yang ada di Kampung Parit Bugis, anda juga boleh mencuba untuk bermalam di rumah homestay untuk merasai pengalaman menarik dan mendekati cara kehidupan masyarakat di sini.
Kredit : Tourism Johor


Ukiran dia antik sungguh


Aku teringin nak ketuk gong kat dinding tu. Yang depan tu kena pandai ketuk. Nanti kuar lagu lain.


Tenguk lah tu lantai papan dia berkilat ko. Banyak peralatan muzik dan gambar-gambar lama menghiasi dinding


Ukiran yang sungguh kelasik


Menakutkan pulak tenguk ni


Kukuh sungguh senibina rumah ini. Dalam tradisional ada juga elemen moden.


Bila baca bait-bait ni rasa macam nyanyi lagu puisi je. Sapa ye penyanyi tersebut. Macam terdengar di telinga alunan lagu tersebut. Bila aku search penyanyi zubir Ali rupanya yang nyanyi.
Rupanya DOA merupakan sebuah puisi hasil karya chairil anwar.

Assalamualaikum,

Laaaa bila aku baca ni dalam fb....kat muo ada warisan jawa. aduhaiiiiii yang aku pi jauh-jauh kat indonesia tu apa hal. Yang ni hah dalam kawasan muar lagi tapi aku pun tak tahu. Adeyyy

Ni lah kata pepatah gajah depan mata tak nampak kuman nun kat seberang boleh pulak nampak.... .hah sapa pernah dengar perumpamaan ni.

Rupanya masih banyak tempat menarik di muar yang aku belum jelajahi. Mana taknya kalau cuti je balik kampung tapi aku bukannya merayau-rayau tenguk kawasan macam Yb melawat kawasan gitu.

Aku seronok balik kampung dan mereput je kat rumah pusaka keluarga berkumpul ramai-ramai, bersihkan keliling rumah sambil berborak dengan kakak dan adik beradik. Rasanya lagi best sampaikan kadang tak cukup masa berbual. Masak sama-sama, bersihkan keliling kawasan sama-sama, bersihkan kebun sama-sama. Rasa seronok sangat kumpul adik beradik sampaikan apa terjadi kat bando muo aku pun tak tahu. hehehe

Rasanya banyak lagi kawasan muar yang aku kena jelajahi lah nampak gayanya. Sekarang lagi lah macam-macam. emm kena cari kena terjah le nampaknya.

10 comments:

  1. cantik n klasik keraton mbah anang selayaknya sebagai keraton

    ReplyDelete
  2. Eh sama! Saya pun baru tau. Kalau balik Muo, ziarah kubur, ziarah sedara-mara, tu je. Habis-habis pun lepak Tanjung. Kena terjah gak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaiiii sal akak ingat akak ketinggalan ketapi rupanya ada geng juga. hahahahaha

      Delete
    2. ok saya dah tengok map, rupanya tempat ni menghala ke Batu Pahat nun, 40 minit dari bandor Muar. patutlah kita tak tau

      Delete
    3. Haah rupanya akak pernah lalu jalan Parit Yusuf tu tapi tahun bila lupa dah bertahun.

      Delete
  3. Tak tahu plak ada di Malaysia.. menarik ni..

    ReplyDelete
  4. 1 je sy nk tanya... kat muar kn kpgnya semua ada parit kt depan... parit tu dlm bahasa jawa maksudnya apa ek? dlu pernah ikut member balik kpg dia di muor... tp x ingt pulak parit apa... parit hj bakri ada ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muar dan Batu pahat banyak parit. Parit Hj Baki ada kalau parit hj bakri tak pasti tapi jalan bakri ada lah.

      Delete