Tuesday, July 9, 2024

Buli Siber- Apa yang anda perlu tahu

 




HENTIKAN PERBUATAN BULI SIBER

❌
📱🖥️ Buli siber adalah perbuatan mengancam, memalukan atau menakutkan seseorang melalui medium elektronik seperti e-mel, laman rangkaian sosial (seperti Facebook), mesej atau permainan internet.
🚨Jika ia memenuhi definisi gangguan siber, insiden boleh disabitkan hukuman undang-undang dan hukuman penjara.
🏥Seperti buli lain, buli siber yang teruk atau kronik boleh menyebabkan mangsa menjadi resah, murung serta penyakit lain yang berkaitan dengan tekanan.
💥 Ketahui mengapa buli siber lebih dahsyat daripada jenis-jenis buli yang lain dan tindakan yang boleh anda lakukan sekiranya menjadi mangsa buli siber.

sumber: Facebook KKM


Assalamualaikum,

Rupanya buli siber ni dasyat kan kalau tidak boleh di bendung akibatnya. Selalu tenguk Kdrama boleh rosak masa hadapan jika ianya menular dengan begitu kejamnya tanpa mengetahui adakah ianya benar atau salah. Kesian mangsa bila tidak boleh melawan walaupun ianya tidak bersalah.
Hish penangan kdrama le ni buat aku seriau tenguk buli siber ni.




5 comments:

  1. Risau juga takut kena buli siber ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau suka viral hah memang selalu lah jadi buli cyber terutamanya dekat medsos

      Delete
  2. buli cyber jgn smpi kene scam ., huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua-dua pun kalau boleh tak nak wak. Dijauhkan. Tu scam wak tu sebab banyak duit tu. hehehe

      Delete
  3. Assalamualaikum sis, tula dengar berita maut akibat buli cyber, moga kita dilindingiNya Aameen.

    ReplyDelete