Friday, October 20, 2017

Ke Ipoh Moh kita edisi ke 2 - Kampung Kacang Puteh


Assalamualaikum,

Alhamdulillah...perut sudah kenyang sarapan.. sebelum balik rumah sue kita borong kacang puteh ya.... jom jom jom.

Bestnya kat Ipoh ni sebab ada 1 taman jual kacang puteh. Sue bawa kami ke 1 rumah juga kedai menjual kacang puteh yang dia selalu terjah. Bila masuk je wah.....macam-macam ado... pilih pilih apa yang berkenan di hati


Hah tenguk ni bersusun-susun dan berjenis-jenis kacang dan maruku. Nak  yang macamana. Yang besar ke yang kecil. Yang keras ke yang lembut. Yang kurang pedas ke nak yang pedas...hah mau tak rambang mata tenguk macam-macam jenis kacang puteh. 



Aku suka yang jenis halus-halus tu dan yang belah kanan tu jenis yang pedas. Yang tengah tu besar susah juga nak kunyah jika pakai gigi palsu.....hehehehehe nak sedap di tumbuk kasar-kasar lepas tu baru makan....hahahahhaha nampak sangat le banyak gigi dah uzur.



               Kalau nak berniaga hah satu buntil besor tu boleh bawa balik. Lepas tu buat pack kecil-kecil jual lah sepaket RM 2 ke RM 3 ke memang untung tu. Memang laku lah kalau jual paket kecil-kecil.

 Segudang kacang puteh pelbagai jenis untuk di jual. Boleh rasa dahulu sebelum beli. Murah-murah....siapa ada gigi boleh lah makan yang jenis keras-keras tu. Kalau taknak beli pun tak pa rasa je kacang untuk di rasa sampai kenyang....hahaha nampak sangat le kedekut sampai taknak beli barang sepaket ke 2 paket.... ada yang murah sepaket Rm 2. Banyak sikit Rm 3.


Kedai yang Sue bawa ni memang murah. Rambang mata nak pilih mana nak di bawa balik sebagai oleh-oleh.


Yang depan kiri dan kanan tu pun jual kacang putih juga. Masa masuk ni macam masuk taman. Tapi bila berhenti di rumah rupanya selain jadi rumah juga kedai jual kacang putih. 

 Selain daripada kacang putih ada juga jual kerepek pisang, dodol dan macam-macam lagi penganan untuk kudap-kudapan mulut.


      Hah siap ada papan tanda menyambut kedatangan kita orang. Selamat datang ke Kampung kacang puteh.....yehhhh Welcome to Kampung Buntong


      Bila tenguk ada pelbagai jenis kacang puteh serta kerepek.....mahu tak rambang mata.. rasa semua nak beli.  Ni Kak Uda dengan Kaknoor sedang membelek...nak beli apa ya


Nampak tak kain tirai sebelah peti sejuk tu....hah aku jenguk nampakle dapur dia sedang mengoreng maruku. Tapi tak boleh ambil gambar... taukeh dia sedang menunggu di sebelah tu hah.


Dah puas memborong hah tu dia ko....sekali berbungkus-bungkus. Iejaylah  yang paling banyak beli dengan sue. Tapi memang murah sebab bila bayar lagi banyak diskaun tuan kedai beri.


Bila nak balik hah ko penuh dengan bungkusan kacang dan maruku yang kami shopping. Tak muat hah ko letak atas pangkuan... dapat sample lagi untuk mengunyah dalam kereta. 


   Nampak kedai kacang putih lagi dengan deko kedai yang menarik. Rasanya tutup kedai ni sebab takde orang.

  Sampai rumah Sue sementara menunggu tengahari, kita orang pun kemas beg, gosok baju kurung kan nanti nak pergi rumah pengantin.... ada masa lagi tu golek-golek dulu  depan tv. Toto pun tak kemas lagi....hehehehe lepas tu sedap golek-golek sempat terlelap sememtara tunggu tengahari... hehehehe

 Pukul 12 lebih kita orang pun bersiap, masuk beg dalam kereta iejay lepas tu posing le depan rumah sue. Aku pulak dah testing kasut baru yang beli secara adhoc. Kasut dah tercabut lidahnya emmm tu yang cari baru.

                                                           Peace no war

               Posing punya pasal panas lit lit pun hentam saje labu.... hehehehe cantik banjaran gunung yang melingkari keliling bandar Ipoh.... ok Jom makan nasi pengantin serta tenguk pengantin. Chalo baiya...


2 comments:

  1. Replies
    1. Buat oleh-oleh buat keluarga.....tapi marukunya memang sedap

      Delete