Monday, October 16, 2017

Jenguk Pekan Rabu lokasi sementara


Assalamualaikum,

Minggu lepas outstation ke Alor Setar selama seminggu. Tapi sebab program pack sangat...habis pukul 5.30 petang sambung malam sampai 10.30 malam harus lah aku kuak lentang setiap hari  atas katil sebab penat. hehehehe Lepas tu hujan lagi malahan ada sekali tu ada kawan yang kena banjir kilat sebab pagi tu hujan selebat-lebatnya dari pukul 6 pagi. Air cepat je naik sampaikan rumah dah naik air. Nasib baik bila hujan dah berhenti air cepat je surut. Member yang terkandas pagi tu boleh sambung semula datang ke bengkel untuk habiskan koding data.

 Jadi oleh kerana pihak urusetia tak ada masa nak jalan-jalan jadi sebelum balik kita orang singgah lah ke Pekan Rabu. Pekan Rabu yang lama sedang di renovate jadi kita pergilah yang tempat sementara di Ukir Mall katanya. 

Sebelum tu tanya dengan orang kedah,  kopi apa yang sedap dan kari apa yang enak. Di cadangkan cubalah kopi cap Gantang dan kari cap Tarbus. Alhamdulillah bila sampai je kat salah sebuah kedai yang buka ada semua tu apa lagi aku rembatlah. Sebelum tu dah juak juga sebab hari Jumaat adalah cuti kelepasan Kedah dan kita orang habis dan balik pada hari Jumaat. Tapi ada kawan kata walaupun Pekan Rabu tutup ada juga peniaga yang meniaga tapi tidak ramai lah. Kiranya cuba tenguk lah kalau ada kedai yang buka kiranya ada rezekilah beli oleh-oleh bawa balik KL. 

Kita orang tak masuk dalam Ukir Mall sebab bila selekoh je dah nampak kedai tepi jalan. Tak mahu lengah masa satu kedai tu je yang kita orang terjah.

hah paket rempah kat atas tu harga RM 4 kalau 3 paket dia jual Rm 10.   


Ikan kering dan ikan pekasam pun ado. Macam-macam jenis ada. Sotong kering pun ado hah apa lagi.  
                                           

 Kedah terkenal dengan ikan pekasam dia. Daging pekasam pun ado. Aku tak beli sebab ada kawan dah bagi. Lagi pun tak berapa gemar sangat. Tapi ikan pekasam ni kalau goreng perggggh bau semerbak harum.


Seronok sungguh ni singgah kedai Pekan Rabu sebab macam-macam ado. Sampaikan rambang mata nak beli apa. Aku cari rojak Mak Bee sebab kat Putrajaya dia jual Rm 5.50. Kat sini 3 botol Rm 10. Kalau sebotol Rm 4. Hah mana nak cari. Tapi cuba juga rojak buah NH sebab bila di test rasanya macam sedap . 

  Kuih-kuih tradisional. Ada dodol durian lagi. Masing-masing mencuba. Sedap dodol nya sebab masih kenyal dan baru di masak. Dodol kalau dah keras maknanya dah lama masak. Kalau kenyal-kenyal dan panas lagi hah lagi sodap.


         Pelbagai jenis ikan kering serta makanan laut juga ada. Tapi mahal sepaket ni ja dah RM 10. Aku pandang je lah sebab tak berapa gemar lah ni dan kureng sikit makan ikan masin ni. Dolu-dolu cukup suka kalau masak ikan masin masak lemak cili api dengan nenas. Hah memang menambah makan. Tapi lah ni sejak dah bertambah usia kurang pulak sebab tak mahu darah tinggi menyinggah. Makan boleh tapi berpada-pada lah ya.


                           Nampak kuih ni. Katanya kuih Pundak. Tak pernah rasa jadi belilah. 3 bekas Rm 10. Boleh campur dengan yang lain. Aku nak beli agar-agar kering tapi takde yang bekas kecil. Yang ada sebekas Rm 10. emm tak jadi lah.


             Hah ni kudap-kudapan paling sedap bila ngadap tv. 3 paket Rm 10 juga. Hah apa lagi rembat 3 paket kedua-duanya. Sebelah tu macam ikan bilis keropok. Sedap.

Pilih punya pilih hah ko banyak juga aku rembat. Tapi puas hati sebab kopi cap gantang dan rempah kari cap tarbus dapat beli. Boleh lah lepas ni kita mengopi ya. Hari tu dah rasa kopi Che Enah , kopi kampung dari Ipoh. Lah ni kopi kampung cap gantang dari Alor Staq. Hujan-hujan pekena kopi layan dengan ubi rebus emmmm memang walah lah.




6 comments:

  1. perghh..memborong sakan..mmg rambang mata kt sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tak boleh tahan sebab murah sangat harganya. Kalau pi Pekan Rabu memang borong sakan.

      Delete
  2. ni kalau gi pekan Rabu lagi banyak la beli ye..hehe. Kopi Gantang memang sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha nasib baik le pekan Rabu tutup kalau tak huh jenuh le yang lain menunggu sebab sakan shupping plak daaa

      Delete
  3. Apa esa kuih pundak tu..x penah mkn jgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa macam makan sagun tapi versi keras sikit. kalau tak biasa mesti rasa tak sedap tapi sebab tak pernah makan cubalah rasa.

      Delete