Thursday, November 28, 2019

KL-Padang Besar-Taiping-KL Hari 1

                      Wajah-wajah happy naik ETS bersama adik beradik.


Assalamualaikum,

Alhamdulillah percutian pi Padang besar lepas tu pi Taiping dengan YB-YB berjaya di realisasikan. Ala YB (Yang bersara) tu semua Kakak-kakak dan abang ipar yang dah pencen pi padang besar kononnya nak naik ETS lepas tu jenguk anak dan cucu di Taiping.

Masa aku JJCM muar kan sibuk beli tiket ETS sebab Kak nong dah tanya jadi ke pi padang besar. Masalahnya aku yang tak pandai beli tiket online. Hah jenuh le semalaman tu Rin ngajor aku camno nak beli tiket. Nampak sangat orang lama yang berkarat nak belajar teknologi terkini.

Akhirnya pada 22hb November sehingga 25hb November kami pun bermusafir sambil online dalam group whatsup family almaklumle anak-anak Kak limah risau kat maknya yang jarang berjalan tapi sebab dengan adik beradik mereka izinkan. Lagi pun aku tenguk Kak limah seronok pulak berjalan dengan adik beradik dari selatan nun pi utara.

Mereka berempat naik dari stesyen ETS Pulau Sebang, Tampin manakala aku menunggu di Bandar Tasik Selatan. Akhirnya bertemu juga bila ETS sampai stesyen BTS. 



 Alhamdulillah cuaca terang je bila memasuki negeri Jelapang Padi.  Sawah bendang ada yang dah mula di tanam padi.


       Akhirnya sampai stesyen arau dan stesyen terakhir adalah Padang besar.  sampai dalam pukul 4.19 petang.


       Yeh akhirnya samapi Padang Besar.  Sampai je kat stesyen aku pun talipon Sue kakitangan Resort Teratai Puteh. Dulu masa pergi dengan geng UB aku ambil contact numbernya apabila teringin ke padang besar boleh contact dia untuk booking Resort. Sekali sue kata dia dah berhenti tapi dia tolong panggilkan grab car untuk aku.  Oleh kerana ber5 jadi grab car terpaksa buat 2 kali pusingan lah.

Bila sampai di resort aku pun terus ke kaunter Resort sebab dah booking 2 bilik. Sekali adik kat kaunter tu kata kat Resort tak ada air. Lah camno ni. Haru sungguh. Air tangki ada tapi dah habis digunakan oleh pengunjung resort. Masalahnya air hanya ada besok pagi jam 11. Aduhaiiiii pening aku. Minta tolong cadangkan resort yang ada berhampiran blur pula adik kat kaunter tu. 

Nasib baik Pemandu Grab car sampai je aku pun terfikir nak minta tolong dia supaya dapat cadangkan resort mana yang kosong dan ada air. Nasib baik en Nazrey ni banyak contact dengan  resort yang ada di padang besar.   Dia yang call en Firdaus dan confirm resort tu ada air. Alhamdulillah. Lega aku. Yalah kan bawa warga emas ni pening kalau takde air. Nak mandi lah nak solat lah. Nasib baik di temukan dengan pemandu grab car yang banyak membantu.

En Nazrey call member grab car yang lain sebab kami terpaksa guna 2 kenderaan menuju tempat yang sama sebab pemandu yang lagi satu pun tak familiar dengan resort Firdaus yang baru.

Akhirnya sampai lah kami ke Green Inn. Hah sesuai le dengan namanya. Dari atas sampai bawah warna hijau. Dari jauh dah nampak. Tapi resort ni masuk ke dalam sikit dan rumahnya bersempadan dengan Thailand. Nampak tembok di hujung rumahnya.

Masa kami sampai adalah adik Firdaus yang bagi kunci. Kami minta bilik bawah sebab senang tak payah panjat tangga.  Sebelum tu sempat lah ambil no talipon En Nazrey untuk agenda shopping di padang besar dan untuk ke stesen ETS Padang Besar.


Bilik hujung tu bilik Kaknong dan Abang berahim. Tak siap kemas lagi jadi lepak dulu kat luar.


                                                        Bilik air dia kemas dan cantik.


                  Ni bilik kami ber tiga. Kawasan dia luas juga.


                    Kak Limah dan Kak Jal posing buat tatapan anak dan cucu....hehehehe

Oleh kerana dah pukul 5 lebih kami buat keputusan untuk shopping pada ke esokkannya. Lagi pun ETS pukul 3 petang jadi banyak masa untuk shopping. Petang ni dah dapat bilik dah solat apa lagi bentang kertas surat khabar. Apa lagi lah piknik dalam bilik.


         Bangunan dia ada 3 tingkat. Yang atas sekali 1 bilik dan luas untuk famili yang ramai.  Tapi scary juga sebab tangga dia takde pemegang tepinya.


      Oleh kerana susah nak keluar sebab tiada transport dan lagi makanan dari melaka pun banyak sonang citer berkelah je. Kak nong bawa nasi himpit dan rendang daging. Ada karipap juga. Aku bawa buah-buahan yang dah potong tabur dengan kulit limau. Hah nampak tu siap dengan jug warna merah kaknong bawa.  Kita orang pun makan petang campur malam dengan gembiranya. hehehehe
Jangan tak tahu famili aku kalau berjalan beg makanan siap 1 bekas. Aku terlupa nak ambil gambar beg makanan kaknong. Penuh satu beg. Rendang dan nasi himpit wajib kalau abang ipar aku ada sama. Sebab dia suka pedas.  Layan dengan air teh panas emmm alhamdulillah. konyang gitu. hehehe


Fasiliti dia bagus, ada peti sejuk, ada tv, ada cerek, ada 2 cawan. Dapat air mineral 2 botol. 


Ada tempat lepak bersebelahan dengan pintu masuk


       Yang warna kuning tu rumah tuan rumah juga kaunter pelanggan. Hah pokok hujung tu dah sempadan thailand. Pi hatyai le kita ye kalau dah seberang sempadan tu.



Petang tu kita orang santai-santai depan resort. Angin bertiup nyaman. Jambu sesekali jatuh di tiup angin.


     Hah ni contact number encik Firdaus. Katanya ada banyak resort dia miliki. Bapanya ada tanah banyak dan rumah sewa. Balik kampung usahakan bisness keluarga malahan adik lelaki dia haziq pun belajar ambil tourism supaya nanti dapat kembangkan bisness keluarga. Mak orang siam.


      Suka aku tenguk Kak limah rasa gembira berjalan dengan adik beradiknya. Setelah Aruah Bang Selamat meninggal, ni lah kali pertama Kak limah jalan jauh bersama kami adik-adiknya.


 Jambu air banyak atas pokok tapi belum masak sangat. Kalau ada pencecah sedap juga ni. Tuan rumah bagi izin makan. hehehehe



           Masa ni kami sembang-sembang dengan haziq yang uruskan bilik semasa kami sampai. Peramah orangnya. Baik budi bahasanya. Sedang belajar lagi kat U mana aku dah lupa hehehe.




 Syok kan santai di petang hari di padang besar. Memang santai sungguh petang tu.  Esok kami akan check out dan menuju ke taiping pula. Taiping aku datang. yeh



10 comments:

  1. bestnya..trip adik-beradik..naik ETS mudah & selesa..

    hijaunya kaler..huhu..aktiviti shopping satu kemestian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah sesekali berjimba adik beradik. Pi padang besar tak shopping memang tak sah. hehehe

      Delete
  2. kemas tempatnya resort ni

    belum pernah lagi naik ETS

    salam kenal dari arzmoha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamaat datang ke teratak akak. Resort tu baru siap 7 bulan yang lalu. Jomle naik ets....senang tak penat nak drive pi utara.

      Delete
  3. Replies
    1. Alhamdulillah....bukannya mudah nak jalan adik beradik. Keretapi panjang berderet selalunya. hehehe

      Delete
  4. Alhamdulillah..berjaya jugak trip adik beradik YB. Hehe. Mesti anak cucu kagum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenuh juga lah nak set date. Tapi akhirnya seronok semuanya dan nak repeat lagi.....tak puas shopping katanya. hehehehe

      Delete
  5. betul2 hijau Green Inn tu.. mujur dalam dia x cat ijau skali.
    kalo tak pinar mata hahaha.. seronok kan ramai2 jalan cemni. jalan2 santai jee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari jauh dah nampak ko....hijau pekat warnanya. Haah kalau dalam bilik pun hijau juga....huhu tak tau le nak cakap lagu mana. Alhamdulillah seronok kalau berjalan adik beradik. Enjoy

      Delete